MINISTERIO DE ASUNTOS EXTERIORES
MADRID, 3 des. (EUROPA PRESS) -
Els ministres de Relacions Exteriors dels països de la Comunitat Iberoamericana es reuniran els dies 6 i 7 a Antigua (Guatemala) i, entre altres assumptes, decidiran la seu de la Cimera Iberoamericana del 2020, una cita a la qual aspira Andorra, segons fonts diplomàtiques.
Així, és previsible que el Principat sigui elegit com a futura seu --la Cimera del 2018 serà a Antigua--, un escenari que compta amb el ple suport del Govern espanyol. Així l'hi va transmetre recentment a Madrid el secretari d'Estat d'Assumptes Europeus, Jorge Toledo, a la ministra d'Afers exteriors d'Andorra, María Ubach.
Andorra forma part de la comunitat iberoamericana des de la Cimera de Costa Rica que es va celebrar el 2004. La candidatura d'Andorra va ser abordada el maig passat a la Moncloa entre el cap del Govern d'Andorra, Antoni Martí, i Mariano Rajoy, i al juny entre el ministre d'Exteriors, Alfonso Dastis, i el seu llavors homòleg, Gilbert Savoia. Llavors van quedar a intercanviar experiències i informació per explorar vies de col·laboració.
A la reunió d'Antigua es triarà també al nou secretari de Cooperació de la Secretaria General Iberoamericana, que succeirà a Salvador Arriola. A la Comunitat Iberoamericana tot es decideix per consens, sense votacions.
La trobada, a la que acudiran tant Dastis com el secretari d'Estat de Cooperació per a Iberoamèrica i el Carib, Fernando García Casas, és una de les cites clau per preparar la Cimera Iberoamericana del 2018.
Entre altres assumptes, s'abordaran diversos programes de cooperació, entre ells un conveni iberoamericà de mobilitat del talent --que pretén eliminar traves per a la mobilitat de personal qualificat, inversors o investigadors i un de mobilitat acadèmica. El Govern espanyol vol impulsar també un programa de seguretat vial iberoamericà.