Publicat 17/02/2020 18:13

Willy Toledo defensa que les seves paraules no són delicte

L'actor Willy Toledo, assegut al banc dels acusats, Madrid (Espanya), 17 de febrer del 2020.
Ricardo Rubio - Europa Press

MADRID 17 febr. (EUROPA PRESS) -

L'actor Guillermo Toledo, conegut popularment com Willy Toledo, ha defensat aquest dilluns en el judici pels seus missatges a Facebook, en qu insultava Déu i la Mare de Déu, que les seves paraules són "blasfmia" i no constitueixen cap delicte, mentre que l'acusació, que exerceix Abogados Cristianos, ha destacat que es tracta d'un atac a la llibertat religiosa.

L'advocat defensor, Endika Zulieta, ha assenyalat que les paraules de Willy Toledo corresponen a les "antigues blasfmies". "Aix pertany a l'Espanya fosca. A mi em sona malament, per aix no és un delicte", ha dit en el judici, que queda vist per a sentncia. Zulueta ha destacat a més que coneix Willy Toledo des de fa molts anys, i que fins i tot han coincidit "a missa".

Toledo ha assegurat durant el judici, en el qual només ha respost al seu advocat, que "no tenia intenció ni desig d'ofendre ni catlics ni musulmans, ni els seguidors de la secta del monstre de l'espagueti volador", i ha assenyalat que va escriure aquests missatges per expressar la seva "indignació" sobre fets de l'"actualitat política".

Tot i que l'actor entén que les seves paraules "poden ofendre moltes persones", ha assenyalat que a ell també l'ofenen "paraules homfobes", per creu que "no és legítim perseguir les persones pels seus pensaments polítics", com ha assenyalat Toledo, que l'han acompanyat tres familiars, entre ells la seva mare, així com l'artista Abel Azcona.

En aquest sentit, ha fet referncia a la intenció del Govern central d'incloure en el Codi Penal l'"apologia del franquisme", amb la qual cosa no coincideix. "El que delinqueix són fets, no paraules", ha dit Willy Toledo, que ha parafrasejat Evelyn Beatrice Hall, qui va assenyalar: "No estic d'acord amb el que dius per defensaré el teu dret a expressar-ho".

ABOGADOS CRISTIANOS DEMANA QUE ACABIN LES "VEXACIONS"

Per la seva banda, l'advocada Polonia Castellanos, d'Abogados Cristianos, associació que ha exercit l'acusació, ha destacat que "l'insult no és necessari" per exercir la "llibertat d'expressió". "La llibertat d'expressió es pot exercir sense trepitjar els drets dels altres", ha ressaltat.

De la mateixa manera, ha remarcat la importncia d'aquest judici perqu "les vexacions acabin". Durant el judici, el president de l'Asociación Musulmanes por la Paz, Raúl González, ha reconegut en qualitat de testimoni que no havia llegit els textos de Willy Toledo.

"El món no m'ha impedit professar les meves idees", ha afegit, una afirmació que la defensa ha reivindicat per afirmar que les paraules de l'acusat no són un obstacle per a la llibertat religiosa.

Prviament, quan ha arribat als jutjats, Toledo ha assegurat que "continuar dient" tot el que li "surti de les orelles". "Soc ateu i em cago en Déu cada dia cada cop que em cau un plat al dit gros del peu, com fem la majoria de ciutadans. Continuaré dient tot all que em surti de les orelles", ha assenyalat.

Per la seva banda, la presidenta de l'Asociación de Abogados Cristianos, Polonia Castellanos, ha afirmat que si Toledo "és tan valent per atacar els creients, que sigui valent per afrontar-ne les conseqüncies". Castellanos considera que l'actor ha coms "un abús de dret perqu ha trepitjat els drets dels altres" per exercir la seva llibertat d'expressió.

Quan ha arribat al jutjat, l'actor s'ha trobat amb una vintena de persones que li han donat suport amb pancartes contra la llei mordassa que recordaven que "la llibertat d'expressió no passa per anar a la presó". No obstant aix, un grup de persones amb llaos verds també l'han esperat a la porta per recriminar-li les seves paraules amb pancartes que demanen "respectar la fe".

Al final del judici, Toledo ha qualificat el judici de "pantomima terrible" i "farsa", com ha assenyalat davant els mitjans, alhora que s'ha mostrat convenut que només hi pot haver "condemna absolutria".

Segons ha assenyalat, l'acusen d'obstrucció a la justícia per no assistir a les dues primeres citacions, fet que, segons les seves paraules, és "desobedincia civil" i que, segons ha indicat, continuar exercint "cada dia" de la seva vida mentre es trobi amb una "llei injusta". Així mateix, ha afegit que no es penedeix de res perqu estava fent "allegats polítics".