Publicat 19/11/2014 19:29

Validen l'ús de ratolins per testar fàrmacs per tenir un genoma semblant al dels humans

El CRG compara el genoma humano y el del ratón
CRG

BARCELONA, 19 nov. (EUROPA PRESS) -

Un consorci d'investigació internacional amb participació del Centre de Regulació Genòmica (CRG) ha validat la utilitat dels ratolins per testar noves teràpies i fàrmacs, tenint en compte que tenen un genoma semblant al dels humans.

La validació, fruit d'un estudi publicat a la revista 'Nature', es basa en una descripció exhaustiva dels elements funcionals del genoma dels ratolins i la seva comparació amb el genoma humà, ha informat aquest dimecres el CRG en un comunicat.

El ratolí és un dels models animals més utilitzats per estudiar la biologia humana i s'usa per crear models de malalties humanes i provar nous fàrmacs i teràpies, ha destacat un dels investigadors principals del treball i coordinador del programa Bioinformàtica i Genòmica al CRG, Roderic Guigó.

L'estudi valida en bona part la utilitat d'aquest model animal i ofereix un "enorme suport" per al seu ús en malalties humanes, ja que constata que hi ha molts processos cel·lulars que estan molt conservats en les dues espècies, com per exemple en el desenvolupament embrionari.

"Conèixer aquestes similituds permetrà fer estudis més precisos de biologia humana", ha explicat Guigó, que ha concretat que el treball internacional ha descobert les claus que podrien explicar per què alguns processos i sistemes en els ratolins, com el sistema immunitari, el metabolisme i la resposta a l'estrès, són tan diferents quan es tracta dels humans.

DADES PER ALS CIENTÍFICS

Els científics han detallat les parts funcionals del genoma del ratolí i les han comparat amb les dels humans: d'això n'ha resultat un conjunt de dades --ara a disposició de la comunitat científica-- que serà rellevant per a la investigació en la biologia dels mamífers, així com per estudiar els mecanismes de les malalties humanes.

Els resultats d'aquesta comparativa examinen els processos genètics i bioquímics que regulen l'activitat del genoma en éssers humans i ratolins, i conclouen que, en general, els sistemes que serveixen per controlar l'activitat del genoma són molt similars en les dues espècies i que s'han conservat al llarg del temps.