Publicat 11/10/2020 14:18CET

Bajo Ulloa construeix el conte sense diàlegs 'Baby': "L'art ha de sorgir des de l'emoció"

El director Juanma Bajo Ulloa, en el Festival de Cinema de Sitges per presentar 'Baby'
EUROPA PRESS

Diu que és difícil fer projectes que no segueixin una pauta estàndard

SITGES (BARCELONA), 11 oct. (EUROPA PRESS) -

El director de Vitòria Juanma Bajo Ulloa ha estrenat en el Sitges Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya el conte sense diàlegs 'Baby', i ha reivindicat que l'art "ha de sorgir des de la visceralitat, des de l'emoció".

En roda de premsa, ha subratllat aquest diumenge que aquesta emoció ha mirat que es plasmi en la pel·lícula amb imatges que tenia en el seu subconscient, i ha remarcat que les pel·lícules que formen part d'ell són aquelles que l'han deixat pòsit i li han remogut tot i que fossin un "recorregut dolorós".

A 'Baby', una jove drogoaddicta, que encarna Rosie Day, dona a llum i, incapaç de cuidar el bebè, el ven a una estranya dona, tot i que poc després prova de recuperar-lo, cosa que la porta a una casa decadent amb uns habitants perturbadors.

Bajo Ulloa ha explicat que va optar per anar a l'essència en l'explicació d'aquest conte, del qual durant el procés de rodatge i muntatge va anar eliminant decorats, personatges i finalment els textos perquè no entén el cinema com un procés tancat, per centrar-se en els elements "purament cinematogràfics" com la llum, la composició, el so, el silenci i la música, que de vegades creu que s'han perdut.

Així mateix, l'elecció que no hi hagi paraules, ha explicat Bajo Ulloa, també posa el pes en l'espectador, en la confiança que capti les metàfores que apareixen a la pel·lícula, i ha recordat que en un llibre de Carlos Heredero sobre el nou cinema dels anys 90 va dir que la seva pel·lícula ideal era sense diàlegs.

L'ús de la casa enmig del bosc remet als contes gòtics i Bajo Ulloa ha explicat que es tractava que "estigués fagocitada per la naturalesa" i fos un organisme viu, i ha reivindicat que la naturalesa en la seva degradació també és bella.

Bajo Ulloa ha afirmat que a la pel·lícula també subjeu la diferència entre "utilitzar i estimar", i ha afirmat que el personatge albí que encarna Natalia Tena sempre mira d'agradar a la dona tot i que no ho aconsegueix, i la mateixa actriu ha explicat que va pensar en un gos maltractat quan feia el rol.

LLIBERTAT CREATIVA

Quan li han preguntat si aquesta pel·lícula suposa un retorn conceptual a les seves primeres pel·lícules més personals, com a 'Ales de papallona' i 'La mare morta', Bajo Ulloa ha dit que mai no se n'havia anat, tot i que ha admès que "és difícil fer una pel·lícula des de la llibertat creativa" perquè és més complex posar-la en marxa amb una indústria que ha qualificat de conservadora.

"És difícil aixecar un projecte que no segueixi una pauta estàndard", ha assenyalat, ha dit que 'Baby' va estar a punt de no poder-se dur a terme perquè cada petita peça en una pel·lícula independent és fonamental, i ha subratllat que seguirà provant de fer projectes personals si aconsegueix mantenir la llibertat creativa, a més de totes les gamberrades que pugui rodar, en les seves paraules.

Contador

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés