Actualitzat 24/06/2014 14:11

La UE dóna llum verda a la seva estratègia per fer front a desafiaments com la contaminació ambiental

LUXEMBURG, 24 juny (EUROPA PRESS) -

Els Governs de la Unió Europea han aprovat aquest dimarts una estratègia de seguretat marítima per respondre de manera més eficaç als desafiaments i protegir els seus interessos i les fronteres marítimes front a riscos i amenaces com el crim transfronterer i el crim organitzat, les amenaces per a la lliure navegació i el comerç i transport, la proliferació d'armes de destrucció massiva o els riscos de contaminació mediambientals i la protecció de la infraestructura crítica i dels recursos marins.

Per a això, planteja facilitar i millorar la cooperació entre les autoritats civils i militars i implicar tots els actors rellevants, és a dir, les forces i cossos de seguretat, les autoritats de control fronterer, duanes d'inspecció de pesca, les autoritats ambientals, responsables de l'administració marítima, les forces marítimes i agències d'Intel·ligència, així com les agències de la UE i la pròpia indústria per coordinar millor les seves accions.

L'estratègia aprovada, que cobreix tant els aspectes interns com externs de la seguretat marítima de la UE i que planteja la necessitat d'aprofitar tots els instruments a disposició de la UE, ha estat reclamada pels caps d'Estat i de Govern de la Unió Europea en la cimera de desembre dedicada al reforç de la Política Europea de Seguretat i Defensa comú.

"L'estratègia no afecta a les competències respectives de la Unió i els seus estats membre en les àrees cobertes", han aclarit tot i això els vint-i-vuit en el text adoptat, que deixa clar que l'estratègia "és sense prejudici a les competències, drets sobirans i jurisdicció dels estats membre sobre zones marítimes en conformitat amb el Dret internacional rellevant" i que "els mandats, responsabilitats i interessos dels estats membres han de ser plenament tinguts en compte".

El text adoptat planteja el reforç de les accions en cinc àrees com són la utilització més efectiva de tots els instruments a disposició de la UE, inclòs el diàleg polític i l'ajuda al desenvolupament econòmic i el suport al desenvolupament de les capacitats de seguretat marítima de tercers països i organitzacions regionals perquè millorin la governança marítima, la seguretat del transport, protegeixin les seves pròpies fronteres i combatin la pesca il·legal.

Els vint-i-vuit també aposten per millorar l'alerta i vigilància marítima, a partir del desenvolupament d'un marc d'intercanvi d'informació comuna i, en tercer lloc, reforçar el desenvolupament de les capacitats marítimes, inclús a través de la mutualització de capacitats i recolzant el desenvolupament de tecnologies d'ús dual, per al seu ús civil i militar. Una de les àrees de major interès són els avions no tripulats o drons per a tasques de vigilància.

Els països de la UE també defensen la necessitat de reforçar la gestió de risc, la protecció de les infraestructures marítimes crítiques i la resposta a crisis i plantegen accions com aconseguir un anàlisi comú dels riscos per desenvolupar la gestió compartida dels riscos de seguretat marítima, reforçar la cooperació transfronterera en resposta a crisis marítimes i avaluar la resistència de les infraestructures de transport marítim a desastres naturals o provocats per l'ésser humà i adoptar mesures per mitigar els seus riscos.

En cinquè lloc, plantegen reforçar la investigació en seguretat marítima i l'entrenament, inclús a través de mòduls d'entrenament conjunts.

PLA D'ACCIÓ PER APLICAR-LA, ABANS DE FINALS D'ANY

Els vint-i-vuit han acordat elaborar un pla d'acció abans de finals de 2014 per aplicar l'estratègia. Els estats membres encara han d'identificar "zones estratègiques" on es podria implementar l'estratègia "global" com el Mediterrània o el Golf de Guinea o altres zones que es considerin d'"interès estratègic" per a la UE, segons fonts diplomàtiques. "No està decidit", han aclarit, precisant que Itàlia, que assumirà la presidència de la UE el pròxim 1 de juliol, vol avançar "molt ràpid" en això.

L'Alt Representant de Política Exterior i de Seguretat Comuna de la UE, Catherine Ashton, ha saludat l'adopció de l'estratègia perquè els ajudarà a promoure millor els seus interessos en seguretat marítima i assumir les seves responsabilitats a nivell global.

"Treballant amb el seu enfoc complet i amb els seus socis internacionals, la UE té molt a oferir, des de la implicació política i econòmica, fins a operacions navals. Podem realment marcar la diferència, com hem demostrat amb la nostra operació contra la pirateria de molt èxit EUNAVFOR Atalanta a l'Oceà Índic occidental", ha defensat en un comunicat. "L'estratègia és la base per a accions concretes", ha recordat, i alhora ha subratllat el compromís d'aplicar-la i de treballar cap a "un pla d'acció concís per a això".

La comissària de Pesca, Maria Damanaki, ha recordat que el desenvolupament de l'economia marítima i la seguretat van "mà a mà" perquè "cap empresari invertirà en una activitat marítima si les instal·lacions d'alta mar no són segures o les rutes comercials no són segures" i ha defensat que els desafiaments d'avui requereixen "una resposta coordinada" i l'estratègia permet als països de la UE compartir recursos.

El ministre d'Exteriors grec, Evangelos Venizelos, el país del qual ha pivotat els treballs per articular l'estratègia de seguretat marítima -una de les seves prioritats per a la seva presidència de la UE - también ha saludat l'adopció de l'estratègia perquè "constitueix un pas significatiu endavant per salvaguardar els interessos de seguretat marítims de la UE contra la plètora de riscos i amenaces a l'àmbit global marítim, en conformitat amb els valors fonamentals i els principis de la UE, inclòs el respecte del Dret Internacional i, en particular, la Convenció de la Llei del Mar de l'ONU".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés