Publicat 22/01/2015 12:55

El transport públic de l'ATM de Barcelona guanya 15,4 milions de viatgers el 2014

Billetes ATM
EUROPA PRESS

Creixen tots els tipus de transport públic excepte Renfe i busos urbans de la segona corona, que es mantenen

BARCELONA, 22 gen. (EUROPA PRESS) -

El transport públic de l'ATM de Barcelona s'ha refet de la sacsejada de la crisi i ha tancat el 2014 amb un total de 915,5 milions de viatgers, el que es tradueix en un augment de 15,4 milions en xifres absolutes, un 1,7% més respecte el 2013.

Són dades que el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha presentat aquest dijous en roda de premsa, i ha atribuït aquest augment a l'evolució positiva de la conjuntura econòmica i a la "fiabilitat" que la ciutadania atorga al sistema.

Els últims cinc anys, la demanda de transport públic ha experimentat oscil·lacions, des dels 934,8 milions de viatgers el 2008 als 887 milions el març del 2013, el que va suposar tornar a nivells similars del 2005, si bé el sistema va aconseguir frenar aquesta tendència i avançar en positiu en la segona meitat de l'any passat, i des de l'estiu ha recuperat més de 28 milions de passatgers.

Tots els tipus de transport públic han augmentat les seves xifres respecte el 2013, a excepció de Renfe i els autobusos urbans de la segona corona (Amtu), que mantenen xifres: 105,2 milions de viatgers (+0,1%) en el primer cas, i 38,1 milions en el segon --sense variacions--.

Sobre Renfe, que per primer any ha deixat de caure en nombre de viatgers, Vila s'ha mostrat disgustat amb el servei que ofereix la R3 (L'Hospitalet de Llobregat-Puigcerdà), si bé ha afegit que això no es pot extrapolar a tota la xarxa, ja que sí és eficient la R1 (la del Maresme) i preveu millores amb el pla de xoc impulsat l'any passat: "Les xifres comencen a acompanyar tímidament".

A més, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va transportar 560 milions d'usuaris (375,7 milions de metro i 184,3 de bus), un 1,3% més, mentre que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va guanyar 1,7 milions de viatgers, fins a 77,2 milions, i el Tramvia es va situar en 24,5 milions, un 3% més.

GRAVAR LA MOBILITAT PRIVADA

El conseller ha advertit que l'administració serà cada vegada més exigent i restrictiva amb la mobilitat privada: "Si convé, gravarem fins i tot la mobilitat privada. Volem estimular l'ús del transport públic amb mesures fiscals de tota mena perquè aquests estímuls es notin a la butxaca dels ciutadans".

Tant Vila com el seu antecessor Lluís Recoder han impulsat en les seves respectives legislatures mesures per fomentar l'ús de les targetes T-Mes i T-Trimestre en detriment de la T-10 amb l'objectiu de fidelitzar viatgers, i precisament és aquesta última el títol que més va baixar l'any passat, si bé continua sent el més utilitzat.

Així, les validacions de les targetes multiviatge T-10, T-50/30 i T-70/30 van caure un 3,23%, mentre que les dels abonaments T-Mes i T-Trimestre van augmentar un 16,36%, i els títols socials, com la T-12, T-Jove, T-FM/FN --per a famílies monoparentals i nombroses-- i la trimestral bonificada per a aturats, van créixer un 21,13%.

Per a aquest 2015, el Govern municipal de Xavier Trias i el PSC van acordar una rebaixa d'un 3,4% del preu de la T-10 i la congelació de la resta de títols, de manera que la reducció a la tarifa mitjana ponderada del sistema de transport públic és del 2,4%.

El conseller ha destacat l'aposta pels títols socials, ja que els bonificats representen més del 24% del total de viatgers del sistema --un de cada quatre viatges es realitza amb títols subvencionats per les administracions--.

Alhora, el 2014 es van realitzar més de 224 milions de viatges utilitzant aquestes targetes, un 9,3% més: "Som el sistema de transport metropolità més social i amb els títols més econòmics que existeix a Europa".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés