Actualitzat 06/07/2015 17:44

Un total de 1.688 persones van morir el 2014 a les carreteres espanyoles

Autopista Ocaña-La Roda
Foto: CINTRA (FERROVIAL)

MADRID, 6 Jul. (EUROPA PRESS) -

   Un total de 1.688 persones van morir a les carreteres espanyoles durant el 2014, vuit més que en l'exercici anterior (0,4% d'augment), cosa que significa el primer augment de víctimes mortals després d'onze anys de descensos continuats. L'any passat, segons la Direcció General de Trànsit (DGT), es va registrar un augment de l'1,6 % en els desplaçaments de llarg recorregut per carreteres.

   Així ho ha explicat aquest dilluns la directora general de Trànsit, María Seguí, durant la presentació de l'informe 'Les principals xifres de sinistralitat 2014', que recull les estadístiques de morts en accident de trànsit a 30 dies. Seguí ha matisat que l'augment de vuit morts s'atribueix als ferits hospitalitzats que finalment han mort.

    Alhora, s'han incrementat un 2% els accidents amb víctimes fins a 91.570 sinistres. Tot i això, el nombre de sinistres en vies interurbanes ha baixat un 6%, fins a 35.147, mentre que els registrats en vies urbanes han crescut un 8 %, amb la qual cosa s'han assolit els 56.423.

   A més, es van comptabilitzar 9.574 ferits hospitalitzats, un 5% menys que el 2013; i 117.058 ferits no hospitalitzats, un 2% més.

   Aquestes dades segueixen situant Espanya en la cinquena posició en el rànquing europeu amb una taxa de víctimes mortals de 36 morts per milió d'habitants, per sota de la taxa europea que es troba en 52 i per davant de països com França, Alemanya, Itàlia i Finlàndia.

   Entre les causes de l'augment de la sinistralitat, Seguí ha citat l'"absolut envelliment" dels vehicles i la no utilització dels dispositius de seguretat com el cinturó i les cadires de subjecció per a nens.

   Concretament, ha qualificat de "lamentable" que un 23% dels morts per accident de trànsit no portessin el cinturó de seguretat i ha indicat que en cas d'haver-lo portat, la xifra de morts s'hauria reduït a la meitat.

   Així, per exemple, Seguí ha explicat que, dels 21 morts en turismes i furgonetes en vies urbanes que no usaven el cinturó, un mínim de deu no haurien mort en cas d'haver portat cordat aquest dispositiu de seguretat.

   Altres factors concurrents en els accidents han estat la velocitat, que s'ha citat en el 16% dels casos, un 6% menys que el 2013; l'alcohol, que ha estat present en un 26,2% dels conductors morts, gairebé un 3% menys que el 2013, i les drogues, substàncies en què van donar positiu un 13,4% dels morts, un 2% menys que l'any anterior.

   A més, el 34,7% dels conductors sotmesos a un control de drogues el 2014 van donar positiu (tres de cada deu), un 13% menys que el 2013.

EL DOBLE DE MORTS EN ACCIDENT DE FURGONETA

   Segons el tipus de vehicle, el nombre de morts en furgoneta és el que més ha augmentat, amb 100 morts, gairebé el doble que el 2013. Seguí també ha destacat l'increment del nombre de morts en autobús (15 més que l'any anterior); en turisme (7 més); en bicicleta (6 més); i en camions de més de 3.500 quilos (5 més).

   Per edat, el 59% de les víctimes mortals tenia més de 45 anys, i ha estat el grup d'edat de 45 a 55 anys el que més ha augmentat el 2014 pel que fa al nombre de víctimes mortals (46 més que el 2013). En qualsevol cas, Seguí ha advertit que el 2014 dos nens han mort a la carretera i no estaven fent ús de la cadireta.

   Seguí ha recordat que, des de fa un temps, la mitjana de morts a la carretera es troba al voltant dels cinc morts al dia (4,6 el 2014) i per aquesta raó, ha demanat "canviar el xip", ja que "no es tracta d'un problema d'un mes concret, sinó que s'estén en la llargada i l'amplada de la geografia i del temps".

REDUIR LA VELOCITAT DELS CARRERS A 30

   Pel que fa a l'augment de la sinistralitat en vies urbanes (un 8% més), Seguí ha explicat que aquest problema només es pot tallar des dels ajuntaments i, per aquesta raó, s'ha posat a disposició dels alcaldes per treballar en la reducció d'aquesta xifra, un objectiu que, segons la seva opinió, passa per "reduir la velocitat de la majoria dels carrers a 30".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés