Publicat 02/01/2015 16:19

Un total de 1.131 persones han mort a les carreteres espanyoles el 2014, tres menys que l'any anterior

Accidente tráfico
EUROPA PRESS/CPB

Aquest any no hi ha hagut cap víctima mortal en 34 dies

MADRID, 2 gen. (EUROPA PRESS) -

Un total de 1.131 persones han mort en vies interurbanes espanyoles durant l'any 2014, el que suposen tres víctimes mortals que el 2013, quan es van registrar 1.134 morts, segons el balanç provisional a 24 hores avançat aquest divendres pel ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz.

Durant la roda de premsa oferta per difondre els resultats del Balanç de Seguretat Viària, Fernández Díaz --acompanyat per la directora general de la DGT, María Seguí, entre d'altres autoritats-- ha destacat que la política implementada en aquesta matèria "està donant els seus fruits" i que les dades "consoliden la tendència a la baixa dels últims anys". "Hem aconseguit entre tots, tot i que per poc, que no es trenqui aquesta tendència", ha apuntat.

A més, ha indicat que el 2014 s'han produït un total de 981 accidents mortals que van deixar 4.874 ferits de gravetat, sent el dia més tràgic el 8 de novembre, dia en el qual han mort un total de 23 persones a les carreteres interurbanes. En qualsevol cas, ha subratllat que aquest any no hi ha hagut cap víctima mortal en 34 dies de l'any, respecte dels 29 dies sense víctimes del 2013.

Per tot això, ha destacat que el nivell de sinistralitat ha millorat "per onzè any consecutiu" a pesar de l'increment en el nombre de desplaçaments (359.789.623 desplaçaments el 2014 respecte dels 354.219.623 del 2013, és a dir, 5,57 milions més, un 1,57%)--el més gran des del 2007-- i de l'augment de turistes al país.

De la mateixa manera, ha indicat que la xifra de morts registrada el 2014 és menor a la del 1960 quan hi ha hagut 1.300 morts, primer any que es van fer estadístiques.

El ministre ha concretat alhora que el màxim nombre de morts s'ha tornat a produir a la carretera convencional (79%), 894 persones, 32 més que el 2013. "Això no és cap novetat per desgràcia", ha afirmat, i alhora ha apuntat a la velocitat com a principal causa i ha afegit que la modificació dels límits de velocitat en aquest tipus de via serà "sempre a la baixa".

Alhora, el ministre ha assenyalat que continua la millora de la seguretat viària a les vies de gran capacitat. Els morts en autovia (182) s'han reduït un 14% i en autopista hi ha hagut 6 morts menys, havent-se registrat 55.

DROGUES I ALCOHOL

Segons la seva opinió, una altra de les causes és el consum de drogues i alcohol, malgrat que s'ha fet una "important" campanya de conscienciació. "L'educació viària és fonamental, però ha d'anar acompanyada del control, la inspecció i la sanció", ha dit, per després recordar que la Guàrdia Civil ha realitzat 20.000 controls de drogues aquest any detectant un 25% d'infraccions relacionades fonamentalment amb el consum d'amfetamines, cocaïna i cànnabis.

Respecte al tipus d'accident, en carreteres convencionals, el 41% es va deure a accidents en els quals el vehicle ha sortit de la via, mentre que un 23% va ser causa de col·lisions frontals. En les vies de gran capacitat, el 47% dels morts succeeixen per sortida de la via del vehicle.

El 2014 els morts en turisme (589) baixen un 1% respecte a l'any anterior, mentre que en els usuaris de furgoneta gairebé es dobla la xifra de l'any anterior, doncs el 2014 han mort 92 persones en aquest tipus de vehicle, 45 més que el 2013.

A més, el ministre ha detallat que els ciclistes morts també augmenten passant de 37 el 2013 a 46 el 2014; en ciclomotor baixen de 27 a 18 persones; el moto baixen de 191 a 169 (-12%), així com els vianants, de 140 a 114 (-19%). Els morts en autobusos disminueixen de 37 el 2013 a 23 el 2014.

ÚS DE SISTEMES DE SEGURETAT

D'altra banda, Fernández Díaz s'ha referit a l'ús dels sistemes de seguretat i ha afirmat que el 23% dels conductors i passatgers morts en turismes i furgonetes el 2014 no portaven lloc el cinturó de seguretat.

Segons el ministre, dels 188 morts en motocicleta, 2 no utilitzaven casc en el moment de l'accident. En el cas dels 18 morts en ciclomotor, 2 no feien tampoc ús del casc. En el cas dels ciclistes, dels 46 usuaris de bici, 14 d'ells no utilitzaven casc. A més, ha afegit que dels 15 nens fins a 12 anys morts en turisme o furgoneta, 8 feien servir un accessori de seguretat dels quals 5 eren SRI i 3 no utilitzaven cap accessori.

Per edat, el percentatge més alt de morts s'acumula en el grup de 45 a 54 anys, amb 227 morts, un 20% del total, seguit del grup de 35 a 44 anys amb 204 morts, un 18% del total. Les víctimes mortals nens de fins als 14 anys han estat 25, el 2% del total. Els més grans de 65 anys, amb 249 morts, han suposat el 23% del total.

Per sexes, es continua observant un major percentatge de mortalitat en el sexe masculí, amb el 76%. El descens en el nombre de morts al comparar amb l'any anterior, 2013, ha estat del 2% en el cas dels homes, mentre que hi ha hagut un augment del 6% en les dones.

FURGONETES I CAMIONS

Fernández Díaz ha posat èmfasi que s'incrementarà la vigilància sobre les furgonetes i els camions i s'emprendran accions com el transvasament del trànsit a vies d'alta capacitat, controls de velocitat amb radars específics, controls de càrregues i sistemes d'identificació d'infractors reincidents.

Fernández Díaz ha recordat el treball que realitza la Unitat de Coordinació de Víctimes d'Accidents de Trànsit (UVAT), que ha atès a 1.000 víctimes d'accidents des de l'1 de febrer del 2013 que es va crear i ha realitzat nombroses accions formatives i informatives amb Cossos i Forces de Seguretat de l'Estat, policies locals i autonòmiques i professionals de l'àmbit sanitari i social.

Finalment, ha celebrat que el 2013 Espanya ja va reduir la mortalitat a les carreteres al nivell que s'esperava el 2020 per part de la Unió Europea (36 per cada milió d'habitants). "El 2013 ja ens vam posicionar entre els 5 millors països del món en seguretat viària", ha conclòs.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés