Actualitzat 14/12/2018 16:29

El TNC viatja a 'La niña gorda' de Rusiñol, "gran tresor" i crítica d'una societat masclista

Xavier Albertí i Jordi Oriol al TNC
Europa Press

BARCELONA, 14 des. (EUROPA PRESS) -

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) viatja al cor de la novel·la 'La niña gorda' de Santiago Rusiñol en un muntatge protagonitzat per Jordi Oriol, ha explicat el director, Xavier Albertí, que ha considerat el llibre un "gran tresor" de la llengua i crítica d'una societat masclista i que no accepta la diferència.

En la presentació del muntatge, que s'estrenarà dimecres que ve fins al 4 de gener en el marc de l'Epicentre Rusiñol, el director ha reivindicat l'obra de Rusiñol com una de les millors de la primera meitat del segle XX, cartografia d'una teatralitat i "antítesi del noucentisme".

Es tracta d'un al·legat de com una societat és incapaç de no acceptar la diferència", tenint en compte que la protagonista de la novel·la és una càndida criatura que ha nascut amb mesures gegants i que acabarà sent exhibida com una atracció de circ per la magnitud de les seves carns.

Oriol, que també s'ha encarregat de l'adaptació de l'obra, serà l'únic actor en escena en el paper del domador de circ, i es convertirà a estones en narrador i en un tipus d''alter ego' de Rusiñol i es desdoblegarà en alguns moments puntuals en altres personatges.

Sobre una cambra negra buida, Oriol representa l'obra d'una hora acompanyat d'una pianola, com a picada d'ullet al cabaret i l'expressionisme alemany, amb la qual s'interpretaran tres peces musicals: dos d'Enric Clarà del Paral·lel de l'època i 'La mort d'Isolda' de Richard Wagner, arreglada per Franz Liszt.

VALOR DE LA PARAULA

El muntatge dona valor a la trama, però posa l'accent en l'ús de Rusiñol de la llengua catalana, per recuperar la paleta lèxica i gramatical de qui Albertí i Oriol han considerat un geni de l'idioma, establint les bases que més tard abordaria Pompeu Fabra.

Amb aquesta novel·la, Rusiñol va voler elevar una "àcida paròdia" de 'La Ben Plantada' d'Eugeni d'Ors, i s'enfronta de manera crua a l'idealisme noucentista que pretenia establir les bases d'un nou Estat sense tenir en compte les misèries amb les quals vivia la major part de la societat catalana.

Repleta de paròdia, d'una riquesa fonètica i de barbarismes com 'fanomanu', 'astragus' i 'maridianu', en l'obra hi apareixen pilotes de goma, pròtesis nasals, jutges i drets d'autor, que connecten amb la realitat més immediata, ha observat el director.

SOMRIURE CONGELAT

"L'obra és divertida, interessant, còmica i et congela el somriure, de com arribem a ser cruels davant d'allò diferent, no només la dona.

Com el burgès de principi de segle per molt que es cregués un moment obert socialment amb el 'noucentisme', ensenya que no estan més que perpetuant una manera de tractar allò diferent", ha ressaltat Oriol.

L'obra girarà després per Lleida, Llinars del Vallès, Sant Andreu de la Barca, Tordera, Sant Joan Despí, Barberà del Vallès (Barcelona) i el Vendrell (Tarragona), en el marc de la iniciativa Teatres en Xarxa.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés