Publicat 02/11/2021 17:19

El TNC acull una "pera electrnica" de Neus Pmies i Clara Peya sobre un text de Víctor Catal

Archivo - Arxiu - Cartell de 'La infanticida' del TNC
ALBERT RUE/TNC - Archivo

L'escndol que va provocar va fer que Caterina Albert es refugiés darrere el pseudnim masculí

BARCELONA, 2 nov. (EUROPA PRESS) -

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) acollir de dijous a diumenge a la Sala Tallers 'La infanticida', una adaptació en forma d'"pera electrnica" del monleg homnim de Caterina Albert (escrit amb el pseudnim Víctor Catal), protagonitzada per Neus Pmies i amb música de Clara Peya.

En una roda de premsa aquest dimarts, l'actriu ha dit que Catal és una "gran oblidada" de les lletres catalanes, i ha destacat que escriu les seves narracions en boca de dones d'una manera molt descarnada i expressa el desig amb un estil modern.

La directora artística del TNC Carme Portaceli ha afegit que aquest monleg, que Albert va presentar als Jocs Florals d'Olot (Girona) el 1898, va ser "un escndol" que va propiciar que l'autora gironina es refugiés darrere el seu pseudnim masculí la resta de la seva carrera.

Pmies ha explicat que l'obra, més enll de l'infanticidi que en revela el títol, tracta sobre "una dona turmentada en un entorn opressor i maltractador, que fa el que pot per tirar endavant i és tan actual que fa plorar".

Portaceli ha afegit que un teatre públic est obligat a incloure veus femenines: "Al món hi ha homes i dones, i si hem de ser el mirall del món, hem de parlar de tot el que hi passa, no només d'una part. Les veus més abandonades són les que hauríem de portar primer per explicar-les", ha raonat.

Al seu torn, el director de l'obra, Marc Angelet, ha reconegut que buscaven un personatge "en desequilibri, que emocionalment estigués passant per mil i una histries".

MÚSICA MODERNA PER A VERSOS DEL SEGLE XIX

El responsable de l'adaptació i la dramatúrgia del muntatge, Marc Rosich, ha explicat que inicialment van preveure amb Peya una banda sonora de veu i piano, per s'hi van anar afegint capes de música electrnica, fet que va suposar una de les "grans trobades" de l'obra.

"Es combina un homenatge al llenguatge completament cru, rústic i rural --sents l'olor del molí en el llenguatge-- amb una electrnica completament actual", ha illustrat.

Pmies ha subratllat que també s'apliquen efectes vocals, com la distorsió, a la seva veu, per anar representant diferents personatges en el monleg, i ha recordat que, si bé es va iniciar en el teatre de text, ha treballat sovint en formats musicals i li venia de gust combinar les seves "disciplines artístiques".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés