Publicat 02/11/2021 17:19CET

El TNC acull una "òpera electrònica" de Neus Pàmies i Clara Peya sobre un text de Víctor Català

Archivo - Arxiu - Cartell de 'La infanticida' del TNC
ALBERT RUE/TNC - Archivo

L'escàndol que va provocar va fer que Caterina Albert es refugiés darrere el pseudònim masculí

BARCELONA, 2 nov. (EUROPA PRESS) -

El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) acollirà de dijous a diumenge a la Sala Tallers 'La infanticida', una adaptació en forma d'"òpera electrònica" del monòleg homònim de Caterina Albert (escrit amb el pseudònim Víctor Català), protagonitzada per Neus Pàmies i amb música de Clara Peya.

En una roda de premsa aquest dimarts, l'actriu ha dit que Català és una "gran oblidada" de les lletres catalanes, i ha destacat que escriu les seves narracions en boca de dones d'una manera molt descarnada i expressa el desig amb un estil modern.

La directora artística del TNC Carme Portaceli ha afegit que aquest monòleg, que Albert va presentar als Jocs Florals d'Olot (Girona) el 1898, va ser "un escàndol" que va propiciar que l'autora gironina es refugiés darrere el seu pseudònim masculí la resta de la seva carrera.

Pàmies ha explicat que l'obra, més enllà de l'infanticidi que en revela el títol, tracta sobre "una dona turmentada en un entorn opressor i maltractador, que fa el que pot per tirar endavant i és tan actual que fa plorar".

Portaceli ha afegit que un teatre públic està obligat a incloure veus femenines: "Al món hi ha homes i dones, i si hem de ser el mirall del món, hem de parlar de tot el que hi passa, no només d'una part. Les veus més abandonades són les que hauríem de portar primer per explicar-les", ha raonat.

Al seu torn, el director de l'obra, Marc Angelet, ha reconegut que buscaven un personatge "en desequilibri, que emocionalment estigués passant per mil i una històries".

MÚSICA MODERNA PER A VERSOS DEL SEGLE XIX

El responsable de l'adaptació i la dramatúrgia del muntatge, Marc Rosich, ha explicat que inicialment van preveure amb Peya una banda sonora de veu i piano, però s'hi van anar afegint capes de música electrònica, fet que va suposar una de les "grans trobades" de l'obra.

"Es combina un homenatge al llenguatge completament cru, rústic i rural --sents l'olor del molí en el llenguatge-- amb una electrònica completament actual", ha il·lustrat.

Pàmies ha subratllat que també s'apliquen efectes vocals, com la distorsió, a la seva veu, per anar representant diferents personatges en el monòleg, i ha recordat que, si bé es va iniciar en el teatre de text, ha treballat sovint en formats musicals i li venia de gust combinar les seves "disciplines artístiques".

Contador

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés