Publicat 20/10/2014 17:53

El Thyssen 'es vesteix' de Givenchy en un homenatge a l'alta costura

PARIS, FRANCE - 1960: French designer Hubert de Givenchy, 1960 in Paris, France.
ROBERT DOISNEAU

MADRID, 20 oct. (EUROPA PRESS) -

El Museu Thyssen-Bornemisza exhibeix des d'aquest dimecres 22 d'octubre i fins al 18 de gener del 2015 la primera gran retrospectiva del 'couturier' francès Hubert de Givenchy, un dels últims grans mestres de l'alta costura vius, en una mostra ideada pel mateix modista amb prop d'un centenar de les seves creacions des de l'obertura de la 'Maison Givenchy' el 1952 a París, fins a la seva retirada professional el 1996.

Es tracta de la primera incursió del Museu en el món de la moda, amb fins a 91 peces de la 'Maison', que entre d'altres van pertànyer a la musa del modista, amiga i actriu Audrey Hepburn, a qui dedica un capítol especial l'exposició, així com a altres personalitats del segle XX com Jackie Kennedy, Wallis Simpson o Carolina de Mónaco.

Les mostres, seleccionades pel mateix modista, procedeixen de museus i col·leccions privades de tot el món, com per exemple un vestit nit negre en setí guarnit amb visó de l'espanyola Martínez Bordiú, del 1974, o el vestit negre de tub creat per a Hepburn a 'Esmorzar amb Diamants' (1961).

PART DE LA HISTÒRIA DEL CINEMA I DEL SEGLE XX

Moltes de les peces exhibides formen part de la història del cinema i de la història del segle XX, com el vestit que va portar Jackie Kennedy en la recepció oficial que va donar el general De Gaulle durant la visita oficial a França del president dels Estats Units, John Fitzgerald Kennedy.

"El Thyssen per fi té una exposició de moda. Portàvem temps acariciant la idea. Ara ho fa amb una gran retrospectiva d'un dels últims grans mestres de l'alta costura, en la qual, i per desig exprés de Givenchy (gran col·leccionista d'art), s'han aconseguit relacionar la pintura i els models de manera molt subtil", ha destacat al començament de la presentació a la seu del museu de Madrid el seu director artístic, Guillermo Solana.

L'acte ha estat presidit per la mateixa baronessa Carmen Thyssen-Bornemisza; el mestre Hubert de Givenchy; i també pel comissari de l'exposició, Eloy Martínez de la Pera. Segons han valorat Solana i Martínez de la Pera, el dissenyador ha estat al capdavant de la mostra cuidant fins a l'últim dia del més petit detall dels maniquins i dels vestits, així com dels textos que els acompanyaven.

L'ART I LA MODA, SEMPRE LLIGATS

Segons el parer de la baronessa Thyssen, "sempre" la Història de l'Art ha estat lligada a la moda, a més que "la història de l'home sempre s'ha vist reflectida amb la bellesa dels vestits" i per aquesta raó era important per al museu fer una exposició d'aquestes característiques. Igual que per a Givenchy, Carmen Cervera ha admès que, "quan era més joveneta", també admirava Audrey Hepburn.

Al final de l'acte, i en resposta als periodistes, ha admès tenir una gran col·lecció de vestits d'alta costura i haver tingut un Givenchy que va perdre, ja que li van robar la maleta amb la peça dins en un vol de Nova York a un país de l'Amèrica del Sud, abans de conèixer el seu marit.

El modista, per part seva, ha agraït a la baronessa l'oportunitat de poder fer aquesta gran retrospectiva de la seva obra en un museu com el Thyssen, així com a Espanya, un país al qual s'ha mostrat molt unit, entre d'altres aspectes, gràcies al seu mestre i mentor Cristóbal Balenciaga (Getaria, Guipúscoa).

"Era una proposta única treballar en aquesta exposició. El dia de la inauguració també és un homenatge a tots els qui han treballat amb mi. La moda és part de l'art però no sempre ha estat considerat així", ha afirmat el modista.

Preguntat sobre si l'alta costura es relaciona amb la moda actual, Givenchy ha sentenciat que l''haute couture' ja ha viscut el seu temps i "ha arribat al seu final", amb l'"últim dels grans", com, segons ell, així ho va ser Yves Saint Laurent. "Les modes d'ara no són la moda de llavors. L'època dels grans modistes ha acabat", ha conclòs.

LA INSPIRACIÓ DE GIVENCHY I L'ART

Mentrestant, Eloy Martínez de la Pera ha qualificat l'exposició de "moment històric" i d'"importància universal", ja que es tracta d'un homenatge a l'"últim gran mestre de l'alta costura". "La societat tenia un deute amb l'alta costura per no tenir una mostra sobre Givenchy. No és només una exposició de moda sinó sobre com sentia la moda", ha advertit.

A més, aquesta retrospectiva és un reflex fidel de la passió del modista per l'art, que es barreja en l'elaboració dels seus dissenys, amb brocats, pedreria o estampats per exemple. Així, l'exposició presenta aquest 'diàleg' del mestre costurer amb la pintura i per exemple, a través del recorregut pot apreciar-se 'Santa Casilda', una de les obres del pintor espanyol Francisco de Zurbarán, i font d'inspiració per a un dels dissenys de Givenchy, que també s'il·luminava amb Miró, Rothko, Sargent, Robert i Sonia Delaunay o Gergia O'Keeffe.

"Jo no sóc col·leccionista d'art sinó 'seleccionista' perquè ser col·leccionista m'avorreix. Fa falta enamorar-se d'una cosa que t'ha aportat alguna cosa", ha afegit Givenchy. En total, hi ha 17 pintures i una selecció de fotografies de gran format.

El recorregut de l'exposició comença per exemple amb un primer espai dedicat a mostrar els començaments de la 'Maison Givenchy', el 1952, amb peces destacades de la que ha estat la primera col·lecció en la seva pròpia casa de costura, com la famosa 'brusa Bettina', anomenada així en honor d'una de les models més belles de l'època i bona amiga del dissenyador.

Aquesta brusa la segueixen altres creacions que la van seguir en el seu temps, com uns vestits de nit amb el cos solt que podien portar-se també amb faldilla o pantaló, una selecció de vestits curts, peces d'indumentària de pell i delicats vestits en seda i 'lamé' que culminaria amb una mostra de vestits que combinen el blanc i el negre, introduint així una de les senyes d'identitat de Givenchy: la seva mestria amb el color negre.

A continuació, l'exhibició avança a través d'una selecció de vestits que mostren el treball artesanal en brodats i mussolines, presents en peces com els 'déshabillés', fins arribar fins a una altra de les senyes d'identitat de Givenchy: l'elegància en l'ús del color.

És aquí on pot observar-se la influència en els seus dissenys dels grans pintors de la història i com ha estat capaç de traslladar i transformar el que s'expressa en determinats llenços, com les dues obres de Sonia i Robert Dealunay, presents en aquest espai. A l'exposició també hi tenen cabuda una mostra dels seus vestits de núvia i de nit més representatius.

Des de la fundació de la seva casa de costura, el 'couturier' francès ha recol·lectat un èxit continuat. Admirador de l'obra de Cristóbal de Balenciaga, d'ell va heretar una forma de fer i d'entendre la costura que es caracteritza per la puresa de línies i volums. Va ser el primer dissenyador a presentar una línia de prêt-á-porter de luxe el 1954.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés