Publicat 13/10/2017 14:53

El thriller 'Jupiter's Moon' aborda des del plànol sobrenatural l'"aclaparadora" situació dels refugiats

Fotograma de la pel·lícula 'Jupiter's Moon'
SITGES FESTIVAL

El director hongarès Kornél Mundruczó rebrà el premi Màquina del Temps del Festival de Sitges

SITGES (BARCELONA), 13 oct. (EUROPA PRESS) -

El thriller 'Jupiter's Moon' aborda la tragèdia dels refugiats des de l'àmbit sobrenatural, sota la direcció de Kornél Mundruczó, que va treballar sis setmanes en un camp de refugiats: "Va ser aclaparador", ha explicat en roda de premsa en el Sitges -Festival de Cinema Fantàstic de Catalunya, que el reconeixerà aquest divendres amb el premi Màquina del Temps.

Protagonitza la pel·lícula un jove emigrant sirià, Aryan, que en tractar de creuar clandestinament la frontera fins a Europa és interceptat per la policia hongaresa i rep un tret: la ferida li atorga el poder de levitar.

El jove aconsegueix escapar d'un camp de refugiats amb l'ajuda d'un doctor que, fascinat pels superpoderes d'Aryan, veu una oportunitat d'explotar-los; aquest personatge, Stren, serveix al director per crear contradiccions: És una figura que no sent amor per res, corrupta, una ànima perduda, i que es té la sensació que té un esperit darrere" "És una figura contemporània a Hongria, on veus personatges que han estat grans intel·lectuals però no tenen un duro", ha reflexionat.

Malgrat comptar amb diversos treballs de ciència-ficció i de sentir atracció per la fantasia, l'hongarès ha afirmat que no es considera un director de cinema fantàstic: "Parlo de qüestions importants" tractant d'aconseguir un equilibri entre fantasia i realitat, ha detallat.

De fet, usa moments fantàstics en les seves pel·lícules per escapar de la realitat, com ocorre sovint en pel·lícules japoneses en les quals es desdibuixa la frontera entre fantasia i realitat; "Crec que no sempre podem viure en la realitat, que ha d'haver-hi una fuita, una sortida".

I la fantasia, que des de l'inici es va imaginar com una levitació, li va servir per afrontar la seva experiència després d'estar en un camp de refugiats, després de la qual cosa va pensar com afrontar tot el que tenia dins.

Tot i que el guió es va escriure sis anys abans de la crisi actual, llavors li va semblar que el fet que un refugiat levités era "com una provocació", i ha afegit que el títol té una intenció poètica, sent una metàfora d'Europa, a més d'encaixar en l'aspecte de ciència-ficció de la pel·lícula.

Mundruczó --que va estudiar interpretació i direcció a Budapest-- va presentar a Cannes aquest thriller, i entre les seves pel·lícules destaquen títols com a 'Delta' (2008), 'Tender Son: The Frankenstein Project' (2010) i 'White God' (2014), a més del llargmetratge amb el qual va iniciar la seva carrera en 2002, 'Pleasant Days', després de realitzar diversos curts.

En ser preguntat per una frase de la pel·lícula, en la qual s'afirma que les persones han deixat de mirar al cel i amb les xarxes socials i la seva immediatesa viuen de forma més horitzontal, el cineasta ha relatat que li va explicar aquest concepte un pintor amic seu, i que va estar d'acord amb aquesta idea, que ha contraposat amb una espècie d'eix vertical en el qual es basava la cultura al segle XX i actualment s'ha perdut: "Fa una mica de por", ha afegit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés