Actualitzat 20/06/2013 15:14

Successos.- L'Aemet adverteix sobre possibles pluges intenses a l'Aran tot i que el desglaç serà menor

El delegado de la Aemet en Catalunya, Antonio Conesa
EUROPA PRESS

BARCELONA 20 juny (EUROPA PRESS) -

L'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha advertit aquest dijous sobre la possibilitat que en les pròximes hores es produeixin pluges intenses a la Val d'Aran, una zona afectada per les crescudes dels rius Garona, Noguera Ribargoçana i Noguera Pallaresa que han provocat quantiosos danys en localitats de la zona, si bé les temperatures seran menors i per tant l'efecte del desglaç sobre els cursos serà limitat.

En roda de premsa, el delegat de l'Aemet a Catalunya, Antonio Conesa, ha precisat que a partir d'aquest divendres està prevista l'arribada d'un front que podria deixar precipitacions "localment fortes i en forma de tempesta", amb més possibilitats que aquestes es produeixin en àrees muntanyoses del Pirineu.

A la Val d'Aran, tot i això, la situació ha millorat notablement i els cabals dels rius estan estables i en descens, després de les crescudes històriques registrades aquest dimarts.

Les pluges previstes per a aquest divendres es prolongaran durant dissabte i diumenge, tot i que en aquest cas seran "xàfecs febles" que cauran més cap al quadrant nord-est de Catalunya, mentre que les temperatures es mantindran suaus entre els 23 i 25 graus centígrads, el que limitarà el desglaç de la neu que encara es manté en la part alta de les muntanyes.

Conesa ha explicat que l'episodi de dimarts, i que va provocar el desbordament de diversos rius i torrents a la Val d'Aran, es va deure més a la neu fosa que a les precipitacions, ja que tot i que en alguns punts concrets van caure 100 litres per metre quadrat en sol 24 hores, les pluges es van situar en general entre els 60 i 80 litres i "no han estat molt intenses".

"Els rius s'han desbordat sobretot pel desglaç i, en menys grau, per la precipitació directa", ha explicat, un fenomen que potser podria haver-se previst amb més detall, ha reconegut, ja que la quantitat de neu per ser juny és inusual.

El desglaç venia produint-se des de fa dies, a causa de les altes temperatures registrades durant el cap de setmana, el que al combinar-se dimarts amb pluges prolongades durant 12 hores va accelerar un fenomen que "és difícil que es repeteixi" en els pròxims dies, perquè si bé poden produir-se noves precipitacions, les temperatures no seran tan elevades.

Contingut patrocinat