MADRID 27 des. (EUROPA PRESS) -
La Policia Nacional ha detingut a l'imam de la mesquita d'Ourense i al de la mesquita del municipi de Xinzo de Limia, en la mateixa província gallega, en el marc de la 'operació Laic', que ha desarticulat la major xarxa de falsificació de roba i calçat coneguda a Espanya i que s'ha saldat amb de 99 detinguts i la confiscació d'un milió d'articles.
El director general de la Policia, Ignacio Cosidó, ha comparegut aquest divendres en roda de premsa per oferir els detalls al costat dels responsables policials de l'operatiu.
Segons ha dit, aquesta xarxa va arribar a comercialitzar 235 tones de roba a Espanya, un va negociar que li va proporcionar fins a 5 milions d'euros.
La xarxa estava encapçalada per ciutadans d'origen magribí que comptaven amb una desena de tallers a Portugal i el negoci es repartia per totes les comunitats autònomes d'Espanya, si bé se centralitzava sobretot en les grans ciutats.
La Policia Nacional ha treballat durant 12 mesos d'investigació amb la col·laboració de les autoritats portugueses, que han arribat a detectar exportacions d'aquesta xarxa fins i tot a França.
NOU ESPANYOLS ARRESTATS
Del gairebé centenar de detinguts, 34 d'ells són portuguesos, 19 marroquins, 37 senegalesos i nou espanyols.
De tots ells, sis han estat enviats a la presó pels diferents jutjats que s'han encarregat d'aquest cas, ha avançat Cosidó, qui s'ha felicitat per aquesta xifra tenint en compte que, segons ha dit, és molt difícil que en aquest tipus d'investigacions els jutges accedeixin a decretar mesures de presó.
Entre els empresonats es troba l'imam de Xinzo de Limia a qui la policia acusa d'exercir com un dels capitostos de la trama. Aquesta mesquita ha rebut donacions de l'organització pròximes als 100.000 euros.
Per la seva banda, l'imam d'Ourense no va poder ser arrestat en el moment de l'operació i ha estat detinguts dies després a la seva arribada de Tànger per la qual cosa encara no s'ha decidit si també ingressa a la presó o queda en llibertat amb mesures cautelars.
La xarxa comptava amb "delegats zonals" a tot Espanya, i part del diner negre recaptat era ocultat al costat de cartilles i targetes bancàries i altres elements comptables de l'organització en les mesquites d'Ourense i de Xinzo de Limia.
MÉS FALSIFICACIONS QUE LA TRAMA DE GAO PING
Segons Cosidó, aquesta és la xarxa de falsificacions més gran a la qual s'ha enfrontat mai la Policia Nacional ja que segons ha dit, l'anomenada 'Operació Emperador' contra la màfia de Gao Ping desarticulada en 2012 movia més quantitat de diners, però tenia un ventall més ampli d'activitats il·lícites.
En aquest cas, la investigació també va començar després de detectar en una inspecció en un magatzem al polígon Cobo Calleja de Fuenlabrada (Madrid) resguards d'enviament de productes falsificats, figurant com remitents dues empreses amb domicilis a Xinzo de Limia (Ourense).
Diferents operacions anteriors en diverses províncies espanyoles apuntaven també que aquesta població d'Ourense s'havia convertit en un centre neuràlgic de distribució de peces falsificades.
Les dues mercantils, juntament amb altres tres també dirigides per la xarxa, eren en realitat empreses fictícies, no donades d'alta en el Registre Mercantil.
Els capitostos eren instal·lats a Màlaga, Madrid, Barcelona, Alacant i Sevilla, i el paper dels espanyols era mínim, ha destacat un dels responsables de l'operació que ha comparegut aquest divendres davant dels mitjans al costat de Cosidó, i entre els detinguts també hi ha menor que es dedicava a fer tasques de contravigilància.
LES MARQUES AFECTADES SERAN PART DEL PROCÉS
Tot i que Cosidó no ha volgut especificar les marques afectades, ha anunciat que es tracta de firmes de gamma alta i ha destacat el nivell de la falsificació.
Per la seva banda, el representant de les autoritats portugueses present en la roda de premsa ha assenyalat que aquestes marques podran ser part en el procés judicial que començarà quan finalitzin les indagacions.
Més de 100 agents de la Policia Nacional han participat en el dispositiu final contra aquesta xarxa, que usava empreses fictícies i l'anomenat 'sistema Hawala' per blanquejar els diners obtinguts de la seva activitat il·lícita.
Des de setembre de 2012 el grup de Propietat Intel·lectual de la Comissaria General de policia Judicial ha vingut investigant a aquesta organització que vulnerava, entre d'altres qüestions, els drets de propietat industrial.
Els fabricants i proveïdors de la mercaderia falsificada (tèxtil i calçat) es trobaven a la zona nord de Portugal, mentre que a Xinzo de Limia s'asseia un grup organitzat en la seva majoria compost pels membres d'una mateixa família marroquina.
Per aquest motiu, els investigadors espanyols van establir contacte amb l'Autoritat de Seguretat Alimentària i Econòmica (ASAE) de Portugal, amb qui s'ha desenvolupat conjuntament l'operació.
'MODUS OPERANDI'
El trasllat de les falsificacions des de Portugal fins a Xinzo de Limia, nucli de distribució nacional, es realitzava en furgonetes particulars pertanyents a la família investigada o als propis fabricants portuguesos.
Des de Xinzo s'enviava la mercaderia a través d'empreses de paqueteria als "delegats zonals", representants de l'organització presents en la pràctica totalitat de les províncies d'Espanya.