Actualitzat 02/01/2015 14:05

El 2014 ha acabat amb 140 morts a les carreteres catalanes, un 17,6% menys

Joan J.Isern (SCT) conseller R.Espadaler, Miquel Esquius (jefe Movilidad Mossos)
Foto: EUROPA PRESS

La mortalitat puja a la província de Tarragona un 17%

BARCELONA, 2. (EUROPA PRESS)

El conseller d'Interior de la Generalitat, Ramon Espadaler, ha informat que el 2014 han mort 140 persones per accidents a les carreteres catalanes, un 17,6% menys respecte a l'any anterior, quan van morir 170.

   En roda de premsa aquest divendres al costat del director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, i el cap de la Comissaria de Mobilitat dels Mossos d'Esquadra, Miquel Esquius, Espadaler ha detallat que el descens de la mortalitat en dies laborables ha estat del 27% i que els caps de setmana sense víctimes mortals durant l'any han estat 23, respecte dels 16 del 2013.

   Per franges d'edat, el descens més significatiu s'ha produït en ciutadans de 15 a 24 anys --passant de 25 morts el 2013 a 13 el 2014--, però s'han incrementat les víctimes mortals en les franges de 55-64 anys i de 75-84: han passat de 18 a 23 morts i de 17 a 21, respectivament.

   Les dones són el 21,4% de les víctimes mortals en vies interurbanes --mentre que són el 45% del total de conductors--, per la qual cosa Espadaler ha sostingut que "el perfil de la dona és molt més prudent a la carretera".

   Així, el perfil de la víctima mortal en carreteres catalanes el 2014 és un home més de 55 anys que té l'accident en dia laborable i a la tarda.

N-340, C-37, C-55

   Per províncies, la que ha registrat més descens ha estat Girona --el 42,6%--, seguida per Barcelona, amb una reducció del 21,05%, i per Lleida, amb un 13,3%.

   Tarragona ha incrementat la mortalitat un 17,24%, passant de 29 víctimes el 2013 a 34 el 2014, i hi ha "dos punts en els quals es concentren una part important de les víctimes mortals: la N-340 i la C-37".

   Després de preguntar-li pels periodistes, Espadaler ha detallat que la N-340 ha estat la carretera amb més sinistralitat en termes absoluts el 2014 --amb 12 víctimes-- i que la C-55 --amb vuit morts-- és un altre dels punts "crítics".

DESCENS EN LES MOTOS

   Espadaler ha ressaltat que el 2014 s'han registrat un 21% menys d'accidents mortals de moto --han passat de 42 morts el 2013 a 33 el 2014--.

   Pel que fa a la mort de conductors estrangers, han augmentat de les 13 a les 16 víctimes respecte a l'any anterior, i representen el 10% del total de morts en carreteres catalanes, mentre que anteriorment eren un 8%, segons Isern.

LES DISTRACCIONS, PRIMERA CAUSA

   En consellser ha assenyalat que la primera causa d'aquests accidents són les distraccions al volant --el 87% de les quals estan relacionades amb l'ús del mòbil---, mentre que la primera raó fins al 2014 havia estat l'excés de velocitat, que ara és la segona.

   La tercera causa és el consum d'alcohol i drogues, i la quarta és l'ús de psicofàrmacs, que ha guanyat importància els últims anys i representa un "element de preocupació", segons l'Espadaler.

   Ha garantit que el Govern serà "bel·ligerant" amb les distraccions al volant i que impulsarà accions concretes contra aquesta pràctica, i ha assegurat que treballarà perquè desapareguin com a primera causa.

ANY DIFÍCIL

   Ha destacat que el descens de la mortalitat s'ha registrat en un any "objectivament difícil" a causa de al dèficit d'infraestructures, a l'antiguitat del parc mòbil de Catalunya i a l'increment de la mobilitat, que ha augmentat en un 3% el 2014 després de vuit anys consecutius de descens.

   Ha assegurat que Catalunya "lidera la reducció de la mortalitat en carreteres a l'Estat espanyol, i se situa en uns dels primers llocs a la UE".

   El conseller ha agraït l'"exercici de responsabilitat" dels conductors, i ha assegurat que les xifres demostren que el model català de seguretat viària dóna bons resultats.

   Malgrat que ha qualificat les xifres de positives, ha garantit: "Continuarem instal·lats en l'inconformisme, perquè encara hi ha camí que recórrer".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés