Publicat 6/4/2019 16:02:17CET

Senyals per detectar que el nostre mòbil ha estat hackejat

PIXABAY/CC - Archivo

MADRID, 6 Abr. (Portaltic/EP) -

Els dispositius electrònics, especialment els telèfons mòbils, són un dels principals canals a través dels quals els ciberdelinqüents poden accedir a tota la informació dels usuaris i atacar-los, la qual cosa fa indispensable saber quan estan protegits o si, per contra, ja han estat envaïts per un programa maliciós.

Una de les principals conseqüències que un telèfon mòbil hagi estat piratejat és que, una vegada rastrejat el dispositiu, es puguin realitzar estafes de 'phishing' -suplantació d'una font legítima- contra l'usuari, la qual cosa permet l'atacant dur a terme operacions de recopilació d'informació, i utilitzar el dispositiu com a arma d'espionatge en tenir accés a la càmera, el micròfon i la ubicació.

"El 'malware' mòbil és un dels grans problemes en matèria de ciberseguretat als quals ens enfrontem avui dia", assegura el director tècnic de Check Point per a Espanya i Portugal, Eusebio Nieva. Però existeixen indicis que poden indicar que el nostre 'smartphone' ha estat envaït per un atacant, com explica l'empresa especialitzada en ciberseguretat.

El rendiment pot ser un indicatiu d'atac; si de sobte el funcionament del mòbil comença a ser més lent de l'habitual, pot ser que hi hagi un 'malware' que ho estigui ralentint. Una prova senzilla per comprovar-ho, com indiquen des de Check Point, és veure a quina velocitat es connecta a la xarxa.

Així mateix, la lentitud sol venir acompanyada per un ús excessiu de la bateria i sobrecalentament, la qual cosa significa que està tenint un ús constant en segon pla que obliga el processador a treballar durant llargs períodes de temps a màxima velocitat.

L'aparició d'anuncis emergents al desbloquejar l''smartphone' és un clar anunci d'infecció, en aquest cas, d'un 'adware'. Solen aparèixer després de descarregar i instal·lar alguna aplicació, que en general són d'utilitats o optimizadores de memòria RAM.

D'altra banda, la majoria de 'malware' enfocats a Android utilitza el número de telèfon per subscriure l'usuari a serveis prèmium, per la qual cosa l'usuari començarà a rebre missatges de serveis (horòscop, etc.) que no coneix. A més, és possible que també estigui enviant aquests missatges als seus contactes o s'estiguin publicant en els seus comptes de xarxes socials sense saber-ho.

Un últim senyal d'infecció és l'aparició d'aplicacions que no ha instal·lat l'usuari i que, moltes vegades, no es poden desinstal·lar ni eliminar. Aquest fet també implica un augment significatiu en l'ús de dades, el qual pot servir com un altre indicador que alguna cosa no va bé en el nostre 'smartphone'.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.