Aquest procediment se centra en "les necessitats" de la persona afectada
BARCELONA, 15 nov. (EUROPA PRESS) -
El Sistema d'Emergncies Mdiques de Catalunya (SEM) ha destacat aquest dilluns el model d'atenció a les persones amb sospita de violncia sexual que posa el focus a donar "una resposta immediata centrada en les necessitats" de la persona afectada, segons el SEM, en situació de mxima vulnerabilitat, informa la Conselleria de Salut en un comunicat.
Aquest procediment, actiu des del 15 de setembre, té l'objectiu d'oferir un "acompanyament integral" a la persona durant tot el procés d'assistncia posterior a l'agressió per procurar que tingui un únic interlocutor i evitar que es produeixi la revictimització, és a dir, que la víctima hagi de relatar els fets diverses vegades.
En aquest model, l'atenció psicolgica a la víctima de violncia sexual continua tenint un "paper molt important, com fins ara, per crear un entorn de confiana i seguretat" durant les primeres hores posteriors a l'agressió.
Quan cal atendre de manera presencial, es prioritza que l'assistncia la dugui a terme un professional del mateix gnere que la persona afectada i, a més a més, el SEM forma els seus professionals en primers auxilis psicolgics, en ser "sovint" els que fan la primera atenció.
Aquest procediment preveu que un professional sanitari d'emergncies mdiques es converteixi en "l'únic interlocutor" amb la persona i transmeti la informació a la resta de companys, cossos d'emergncies i a l'equip del centre sanitari de destinació perqu la víctima no hagi de tornar a explicar els fets.
Així, la seva implementació permet "treballar de manera transversal" amb la resta de cossos i interlocutors sanitaris, per deixar de duplicar accions i vehicular cadascun dels passos, cosa que per al SEM suposa un salt qualitatiu durant l'assistncia a la persona afectada.
112 CASOS
Des de la posada en marxa, el SEM ha ats 112 casos, un 91% dels quals han estat dones, un 15% menors d'edat i un 97% s'han ats de manera presencial.
Pel que fa a l'atenció psicolgica especialitzada, l'equip de psiclegs del SEM ha dut a terme 29 assistncies en aquests dos mesos, 23 de manera presencial i sis telefnicament.