Eduardo Parra - Europa Press
Far proves de diagnstic als 170.000 professionals sanitaris
BARCELONA, 18 maig (EUROPA PRESS) -
La Conselleria de Salut de la Generalitat ha anunciat aquest dilluns que elaborar un mapa d'immunitat de la població catalana amb més d'un milió de test serolgics rpids --amb un cost aproximat de cinc milions d'euros-- per "monitorizar l'evolució de l'epidmia de coronavirus i conixer les diferncies entre territoris, edats, professions i pacients amb diferents patologies", entre d'altres.
Ho han explicat en declaracions als mitjans per via telemtica el director del Servei Catal de la Salut (CatSalut), Adri Comella, i el director general d'investigació i innovació en salut, Robert Fabregat.
Els test serviran per analitzar la situació immunolgica del personal sanitari a Catalunya --amb 170.000 professionals--, així com els treballadors de centres sociosanitaris i personal mdic de les residncies.
També avaluaran la immunitat d'aquells professionals essencials no sanitaris que hagin tingut risc de contagi com els Mossos d'Esquadra o la policia local a través de "mostres poblacionals".
A més es testar a aquelles persones que hagin reportat simptomatologia compatible amb el Covid-19 durant el confinament i aquelles que hagin estat identificades com a possible positiu sense confirmació de PCR.
Fabregat ha concretat que aquests estudis serviran per tenir "una fotografia més real del territori" i poder comparar la incidncia de la pandmia entre collectius i durant les diferents fases de la desecalada del confinament.
PROVES PCR
Sobre les proves de diagnstic PCR que realitzaran des de l'atenció primria, el departament "ha garantit la capacitat de fer totes les necessries" amb 18.000 test disponibles al dia.
Així mateix, Fabregat ha detallat que és una mesura de precaució i no significar que realitzin les 18.000 proves diries: "No té sentit fer PCR de forma sistemtica, no és sostenible per a cap país".
Es planteja l'ús d'aquestes proves "sota prescripció mdica i sobre la base de criteris clínics" a la població amb simptomatologia lleu i greu i persones en contacte amb casos confirmats que desenvolupin símptomes durant l'allament.
També a persones d'mbits d'elevat risc de transmissió com a residncies i centres penitenciaris, entre d'altres, i a professionals essencials en la seva reincorporació al treball després d'un període d'incapacitat per infecció.
434.017 PROVES PCR
Segons ha explicat Fabregat, a Catalunya s'han realitzat fins a aquest dilluns 434.017 proves PCR, amb prioritat per als centres residencials que han acumulat prop de 75.000 persones testades entre residents i treballadors.
"Hem fet proves al 100% de residncies que havien registrat un brot de coronavirus", ha afegit Fabregat, que ha explicat que el total de la població de l'mbit residencial ascendeix fins a les prop de 94.000 persones.