Publicat 18/04/2021 11:51CET

Rosa Ribas confronta "investigació i família" en el 'noir' costumbrista 'Los buenos hijos'

L'escriptora Rosa Ribas publica la novel·la negra 'Els bons fills' (Tusquets)
EUROPA PRESS

"Escriu una novel·la de barri i estaràs escrivint sobre el món", afirma l'autora

BARCELONA, 18 abr. (EUROPA PRESS) -

L'escriptora Rosa Ribas confronta "la professió de la investigació amb les relacions de família, tan complexes i contradictòries" en el 'noir' costumista 'Los buenos hijos' (Tusquets), la segona part de la saga familiar dels Hernández i l'agenda de detectius que regenten al barri barceloní de Sant Andreu.

En una entrevista amb Europa Press, ha explicat que, comparada amb la primera novel·la de la sèrie, 'Un asunto demasiado familiar' (2019), aquesta segona entrega és més fosca i intensa, perquè tracta assumptes com la pederàstia i els secrets de família: "Va ser dura d'escriure fins i tot per a mi", ha recordat.

La trama arrenca quan un matrimoni sol·licita els serveis dels Hernández per investigar la mort de la seva filla adolescent, que tenia una doble vida: "El cas és un reflex del que està passant en la mateixa família: la impossibilitat de dir les coses, la desconfiança i la gran por a defraudar".

Paral·lelament, la trama permet a Ribas jugar "amb la doble condició dels Hernández, que són detectius, una professió que t'obliga a veure el costat més mesquí de la gent i a estar en sospita constant, i la d'una família que té jerarquies".

DESCOBRIR LA FAMÍLIA

En aquest cas, la història enfronta el clan familiar "a la duresa del cas i a la de la seva pròpia situació, que és la d'una família inseparable i alhora disfuncional i complicada, amb relacions estretes i marcades per la rivalitat".

Explicar la trama des d'un nucli familiar li permet a Ribas aprofundir "en les incomprensions constants, la intensitat afectiva enorme i alhora carregada de conflictes d'una família especialista a descobrir secrets d'uns altres però que no sap res del que passa a casa seva".

Tot i que ha assegurat que no és la seva principal intenció fer una crítica social, reconeix que la novel·la negra si que permet condemnar assumptes com la corrupció o el "silenci còmplice de la gent que veu coses i calla" i adopta un cert caràcter de denúncia perquè assegura desafia la moral del lector.

SANT ANDREU DES D'ALEMANYA

Ribas, que diu que va escriure la novel·la des de l'enyorança i la nostàlgia a Alemanya, on resideix des de fa 30 anys, ha defensat que plantejar una trama des d'un lloc proper i real genera en el lector una inclinació que no s'aconsegueix des de plantejaments a ciutats imaginàries.

Per a ella, un barri com Sant Andreu és representatiu de les relacions estructurals de la societat i dels conflictes humans universals: "És un microcosmos recognoscible. Escriu una novel·la de barri, i estaràs escrivint sobre el món".

Ha destacat les diferències entre la novel·la negra espanyola i la d'Alemanya, on 3 de cada 10 novel·les que es publiquen són negres, un lloc on triomfa el 'noir' clàssic de procediment i on els autors són formalment més tradicionals: "Cada societat té la seva visió del crim".

A més, ha avançat que la constel·lació dels personatges dona joc per continuar la saga amb una tercera --i fins amb una quarta-- novel·la, que ja sap sobre què tractarà tot i que encara cerca el detonant que permeti començar una investigació d'"intensitat creixent".

Ribas (Barcelona, 1963) també és autora d''El pintor de Flandes', 'Miss Fifty, 'La luna en las minas', la sèrie policíaca que protagonitza la comissària Cornelia Weber-Teixidor, i 'Triología de los años oscuros', entre d'altres.

Contador

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés