Publicat 16/04/2014 14:54

El risc de lesió per accident de trànsit depèn del sexe i l'edat, segons un estudi

Accidente de tráfico en Soto El Real
EMERGENCIAS 112

BARCELONA, 16 abr. (EUROPA PRESS) -

El risc de lesió per accident de trànsit depèn del sexe i l'edat, segons es desprèn d'un estudi de l'Agència de Salut Pública de Catalunya publicat a la revista 'Accident Analysis and Prevention'.

L'estudi és fruit de l'última Enquesta de Mobilitat Quotidiana de Catalunya (EMQ 2006), que recull els temps i maneres de desplaçament d'unes 100.000 persones, segons ha informat aquest dimecres el Servei d'Informació i Notícies Científiques (Sinc).

Els resultats del treball, que són extrapolables al conjunt d'Espanya, revelen que, en contra de la idea general, els homes no sempre tenen un risc més alt de lesionar-se a la carretera o al carrer que les dones, sinó que depèn del grup d'edat i del mode de transport.

Entre els vianants i conductors més joves, són els homes els que presenten un risc més alt de lesió lleu i greu que les dones, tot i que a mesura que va augmentant l'edat les diferències s'inverteixen, de manera que en els grups d'ancians és més probable que es lesionin les dones que els homes.

El fet que el risc sigui superior en els nens vianants i els joves homes conductors es pot relacionar amb la seva adopció de risc més gran al volant i a l'hora de creuar el carrer respecte a les noies, a més que presenten amb més freqüència "conductes temeràries, com l'excés de velocitat i el consum de substàncies psicoactives".

A l'altre extrem d'edat, la probabilitat de lesió dels vianants dones grans i les conductores adultes i ancianes és més elevada per factors com la seva experiència més baixa en la conducció, cosa en que redueix l'habilitat per evitar col·lisions i la percepció del risc en caminar pel carrer, com també més fragilitat física davant dels impactes.

A més, les dones solen conduir més per vies urbanes --generalment per desplaçaments relacionats amb la família i la llar-- on sol haver-hi més congestió, la qual cosa augmenta la probabilitat de col·lisió, tot i que els accidents siguin menys greus perquè la velocitat no és molt elevada.

NO HI HA DIFERÈNCIA BIOLÒGICA

La majoria d'aquests factors es relacionen amb els rols de gènere i els estereotips de masculinitat i feminitat establerts a la societat, "però no perquè hi hagi una diferència biològica innata entre els dos sexes".

Les conductes de risc i una actitud més agressiva al volant s'associen més als homes, que també circulen en més proporció i durant més temps per vies interurbanes, en desplaçaments motivats per la feina; això els fa estar més exposats a col·lisions de gravetat per la velocitat més elevada d'aquestes vies.

De fet, l'estudi confirma que el risc de lesió fatal o mort sempre és més gran en homes que en dones; a més, sigui quin sigui el mode de transport, el nombre de grups d'edat en els quals els homes presenten risc més alt que les dones i la magnitud d'aquestes diferències, augmenten amb la gravetat de l'accident.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés