Publicat 03/05/2023 16:32

Restauren el Crist de Lepant de la catedral de Barcelona i en descobreixen la policromia del segle XIX

Imatge del Sant Crist de Lepant de la catedral de Barcelona
DAVID ZORRAKINO - EUROPA PRESS

La imatge estava coberta de fum, vernissos i brutícia acumulada dels últims 120 anys

BARCELONA, 3 maig (EUROPA PRESS) -

Una restauració de la imatge del Sant Crist de Lepant de la catedral de Barcelona ha perms descobrir una antiga policromia del segle XIX darrere una capa negra de fum, vernissos i brutícia acumulada dels últims 120 anys.

Ho ha explicat el deg de la catedral, Santiago Bueno, en una roda de premsa aquest dimecres al Museu Dioces juntament amb el conservador de patrimoni, Robert Baró, i les restauradores Esther Gual i Ana Ordóñez, i ha destacat que la troballa és "una sorpresa meravellosa".

Fins ara la imatge era negra per les capes de sutge i brutícia, per la qual cosa les tasques de restauració, que van comenar el 2020, han perms recuperar la iconografia original, blanca, que és com lluir a partir d'ara, ja que s'ha decidit unnimement que "seria un pecat tornar-la a embrutar".

Baró ha indicat que els estudis de la pea apunten que podria ser un Crist gtic del segle XIII --no del XVI, com es pensava fins ara--, i que les tasques de restauració no han aconseguit la policromia original per evitar fer malbé les capes posteriors.

Ha explicat que es van comenar a enfosquir els últims 120 anys i que la policromia del segle XIX que han descobert est ben conservada i és de gran qualitat.

També ha destacat la dimensió patrimonial cultural i immaterial d'aquesta troballa per la "devoció" popular pel Crist de Lepant.

Ha remarcat que la intenció de la restauració "no era, ni per casualitat, canviar el color del Sant Crist, sinó senzillament consolidar i aplicar tcniques curatives necessries perqu la pea estigués bé", una intervenció que ha perms apreciar millor l'expressivitat de la cara i el realisme de les ferides.

BARBA I SANG AFEGIDES EL SEGLE XIX

Esther Gual ha afegit que els estudis amb llum ultraviolada i les anlisis de la fusta indiquen que el Crist est format per una única gran pea buida d'lber i una creu de pi "que ha estat intervinguda al llarg del temps": per exemple, al segle XIX s'hi va afegir a la figura una barba i sang que brolla de la ferida al seu costat dret.

Ana Ordóñez ha detallat que han netejat la pea amb goma d'esborrar i aigua destillada calenta, materials que han perms "retirar fcilment" la capa fosca exterior i recuperar així la policromia del segle XIX del Sant Crist de Lepant, una de les figures més venerades a Catalunya.

Contingut patrocinat