Publicat 14/03/2015 11:31

Relacionen la microbiota intestinal i els transtorns mentals

Microbiota intestinal
EUROPA PRESS/UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE

Constaten que també està implicada en l'aparició de càncer de còlon i fetge

BARCELONA, 14 març (EUROPA PRESS) -

Un estudi liderat per la professora de l'Institut de Tecnologia de Califòrnia (Estats Units) Elaine Hsiao ha permès descobrir la relació entre el desenvolupament de trastorns mentals, especialment l'autisme, i la microbiota intestinal --microbis que habiten en els intestins als quals se'ls atribueix més de 20.000 funcions--.

La troballa ha estat presentat en la Cimera Mundial de Microbiota Intestinal per a la Salut, que reuneix a més de 300 experts internacionals aquest dissabte i diumenge a Barcelona, i obre la porta a abordar els trastorns mentals des de la perspectiva dels bacteris que hi ha en els intestins dels afectats, ha explicat a Europa Press el president del Comitè Científic de la Cimera, Francisco Guarner.

Els investigadors han basat el seu estudi a provocar Trastorn de l'Espectre Autista (TEIA) en ratolins, el que els ha permès descobrir que la seva microbiota intestinal està alterada en comparació a la de ratolins sans: els seus intestins permeten filtracions de substàncies potencialment perilloses al corrent sanguini.

S'han observat processos similars en nens amb TEIA, que presenten freqüentment problemes gastrointestinals com restrenyiment i diarrea, el que suggereix que hi ha una relació directa entre el trastorn que manifesten en el cervell i a l'intestí.

Guarner ha explicat que la microbiota intestinal "té una especial rellevància en els nens", tenint en compte que s'ha demostrat que està relacionada amb l'increment de casos d'obesitat i trastorns metabòlics i autoimmunes, com la celiaquia i les al·lèrgies alimentàries.

"Si prenen massa antibiòtics, viuen en entorns excessivament higiènics i no consumeixen suficients vegetals, els nens pateixen trastorns en la seva microbiota", el que desencadena en malalties i trastorns, ha especificat.

Una altra troballa relacionada amb aquest aspecte és el que ha exposat la professora de la Universitat Complutense de Madrid Esther Jiménez, que ha revelat que la llet materna aporta a l'intestí del nadó bacteris beneficiosos que exerceixen un efecte protector contra una sèrie de malalties: "La lactància enforteix la microbiota i evita trastorns".

En la Cimera també s'ha abordat l'ús de prebiòtics i probiòtics per combatre els desordres dels bacteris intestinals, així com la importància de tenir una dieta equilibrada per protegir l'organisme de nombroses malalties.

Guarner ha aconsellat "menjar verdura, fruita i evitar aliments processats", tenint en compte que la dieta influeix en la composició de la microbiota intestinal, i ha destacat que tan sols una setmana després d'iniciar uns hàbits alimentaris saludables ja es pot restablir la flora bacteriana.

UN ALTRE ESTUDI

En la trobada internacional també s'han presentat dos estudis liderats pel professor de la Universitat de Colúmbia (Estats Units) Robert Schwabe i el de la Universitat d'Heidelberg (Alemanya) Peer Bork, que han descobert que existeix una relació directa entre el càncer de còlon i fetge i la macrobiota intestinal.

Aquesta troballa "obre la porta a trobar marcadors que permetin predir o evitar l'avanç de la malaltia", ha explicat a Europa Press el president del Comitè Científic de la Cimera, Francisco Guarner.

En la trobada també es debatrà sobre els trasplantaments de microbiota intestinal per solucionar malalties com la diabetis i l'obesitat, s'aprofundirà en els bacteris intestinals que tenien els humans del paleolític --"que tenien una alimentació molt diferent de l'actual"-- i s'abordaran els últims avenços en aquest àmbit, entre d'altres activitats.