BARCELONA, 3 abr. (EUROPA PRESS) -
Investigadors catalans han detectat que el 'reggaeton' est trencant la tendncia masclista que se li associa tradicionalment, amb lletres i coreografies que objetifican les dones, amb l'aparició recent de dones joves que han dotat als missatges amb un fort component feminista.
L'estudi, liderat per comunicadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona amb la collaboració de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona (UPF), ha estudiat les prctiques de feminisme popular en la música que componen o interpreten aquestes noves creadores, ha explicat la URV en un comunicat aquest dimecres.
Han analitzat tres projectes de 'reggaeton' femení, com la canó 'Lo malo', adaptada per Brisa Fenoy i popularitzada pel concurs 'Operación Triunfo' i Ana Guerra, i les propostes musicals de Tremenda Jauría i Ms Nina.
El treball detecta que aquests projectes no només utilitzen la lletra de les canons com a via per promoure idees feministes, sinó que aquesta música conviu amb l'ús d'altres eines digitals per promocionar-se a través de la xarxes socials i difondre els missatges.
Per exemple, en manifestacions amb motiu del 8M van poder veure's pancartes que recollien versos d'aquestes canons --com 'Jo decideixo quan, on i amb qui'--, sobre la igualtat de drets i una "clara oposició a la violncia sexista".
Estan alineades amb una visió de gnere i de la sexualitat que aposten per la llibertat individual de les dones i fan una crida a l'apoderament femení, a més de donar un nou significat al moviment corporal associat a aquest estil, el 'perreo', associant-lo a una elecció de la dona a ballar, i no com a manera de submissió a l'home.