Publicat 2/1/2019 14:04:20 +01:00CET

La reducció de la velocitat a 90km/h a les carreteres convencionals entrar en vigor el proper 29 de gener

Carretera convencional
UNIVERSIDAD DE GRANADA - Archivo

MADRID, 2 gen. (EUROPA PRESS) -

La reducció de la velocitat a 90 km/h a les carreteres convencionals entrar en vigor el proper 29 de gener, segons han confirmat a Europa Press les fonts de la Direcció General de Trnsit (DGT). La modificació del Reglament General de Circulació que preveu la mesura va ser aprovada en el Consell de Ministres del passat 28 de desembre i publicada al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) l'endem, encara que entra en vigor al mes de la seva publicació.

Aquesta modificació preveu diversos canvis en l'article 48 del Reglament General de Circulació pel que fa als límits de velocitat a les carreteres convencionals, amb la fi principal de reduir la sinistralitat vial i complir l'objectiu establert en l'estratgia de Seguretat Vial 2011-2020 de reduir de 37 la taxa de morts en accidents de trnsit per milió d'habitants. El 2017 la taxa va ser de 39.

Aquesta modificació suposa la desaparició dels diferents límits de velocitat genrics establerts, 90 i 100 km/h per als turismes i les motocicletes, en funció de si la via disposava o no de metro i mig de voral practicable, i el redueix a una limitació general de 90 km/h.

Els canvis d'aquest límit de velocitat afectaran uns 10.000 quilmetres de vies. Els límits de velocitat que ara es modifiquen es van fixar a principi dels anys 80 del segle passat, quan la xarxa viria espanyola gairebé no tenia quilmetres de vies d'alta capacitat, situació completament diferent a l'actual.

A més, aquesta iniciativa suposa reduir la diferncia de velocitat entre els vehicles de transport de viatgers i mercaderies respecte dels turismes.

Els pasos de la Unió Europea amb taxes més baixes de morts per milió d'habitants en accidents de trnsit tenen, segons les dades del Ministeri de l'Interior, un diferencial de límit de velocitat entre els vehicles lleugers i els pesats, a les carreteres convencionals, que oscilla entre els 0 i els 10 km/h.

Segons diferents estudis, els vehicles que circulen a velocitats dispars de la mitjana de la via, com poden ser els camions en relació amb els turismes i les motocicletes, són més susceptibles de provocar un accident, amb una probabilitat sis vegades més gran que si aquests vehicles circulessin a la mitjana de la resta de vehicles. A més, les velocitats de circulació més homognies afavoreixen la fludesa del trnsit.

CAMIONS I AUTOBUSOS

Amb aquest canvi normatiu s'uniformitza la velocitat dels camions a les carreteres a 80 km/h, límit que és comú a la gran majoria dels pasos de la Unió Europea.

En el cas dels autobusos, la limitació genrica de velocitat és de 90 km/h a causa de la baixa sinistralitat continuada d'aquest tipus de vehicles, que en el cas d'Espanya té un rtio de morts/tipus de vehicle (autobús) un 40% inferior pel que fa a la rtio total de la UE.

Malgrat aquesta velocitat, l'article 48 estableix una nova excepció a aquells autobusos que no tenen cinturó de seguretat, que no podran circular a més de 80 km/h.

Perqu els titulars de les carreteres puguin procedir al canvi de senyalització en aquelles vies afectades, l'entrada en vigor del reial decret ser al mes de la seva publicació en el Butlletí Oficial d'Estat.