Actualitzat 17/12/2013 22:30

El Racc proposa una taxa d'alcohol 0 per a conductors novells i professionals

El director de la Fundación Racc Miquel Nadal
EUROPA PRESS

Planteja que la multa de 1.000 euros per als positius d'alcohol sigui només per a reincidents

BARCELONA, 2 des. (EUROPA PRESS) -

El Racc vol que la nova Llei de Trànsit obligui a circular amb una taxa 0 d'alcoholèmia conductors novells i professionals i que les multes que preveu el Govern espanyol en l'esmentada llei de 1.000 euros per als positius d'alcohol només arribin a aquest import en cas de reincidència.

Així el que explicat aquest dilluns en una trobada amb periodistes el director de la Fundació Racc, Miquel Nadal, per a qui el projecte de Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Viària és "insuficient, parcial i està mal enfocada" a l'apartat de la lluita contra el consum d'alcohol en la conducció.

Segons el Racc, la tendència en el consum d'alcohol en la conducció ha millorat molt en la dècada del 2000, però els últims anys la millora s'ha estabilitzat i hi ha marge de millora en comparació d'altres països, pel que no creuen que la solució sigui un augment generalista de 500 a 1.000 euros de la multa, sinó mesures "més enfocades i selectives".

Segons dades de l'Institut Nacional de Toxicologia, un 35,1% dels conductors morts en accident de trànsit van donar positiu en alcohol, un 13,5% en psicofàrmacs i un 12,7% en drogues, per la qual cosa segons el Racc l'alcohol "és el més preocupant", tot i que considera que també tenen un problema amb les drogues i psicofàrmacs.

D'aquesta manera, proposen que s'arribi als 1.000 euros per a infractors reincidents i per a conductors que superin el límit d'1,2 grams per litre de sang, perquè, segons Nadal, una multa de 500 euros en el context actual "és molt dissuasòria".

El responsable del Racc també vol estudiar "selectivament" els 'autolocks' --sistema que bloqueja el vehicle si el conductor dóna positiu a un alcoholímetre-- en vehicles de transport col·lectiu de persones i de mercaderies, en la línia del que proposa el Parlament Europeu.

Respecte a l'ús del casc per als ciclistes, el Racc vol que sigui obligatori en zona urbana per a menors de 15 anys però no fins a 18 com preveu el Govern espanyol en la seva proposta, perquè, si bé estan d'acord amb la generalització del casc, no creuen "que l'obligació sigui la millor solució".

El principal argument del Racc per mostrar-se contrari a una prohibició més generalitzada és que en la majoria de països europeus el casc no és obligatori o només ho és per a menors de 16 o 12 anys, en funció dels països.

Alhora, el Racc insta el Govern i el Parlament que, en el termini de sis mesos, estudiïn "en detall" l'oportunitat d'introduir un sistema d'identificació de bicicletes (una matrícula o semblant) i una assegurança obligatòria, i que mirin què fan altres països europeus.

Sobre aquesta proposta, Nadal ha puntualitzat que "és clar que la bicicleta cada dia més és una realitat consolidada com a mitjà de transport a l'àmbit urbà i això mereix una regulació".

VELOCITAT A 130

El Racc considera que hi ha "un marge perquè de manera selectiva" es pugui incrementar el límit de velocitat màxima a 130 quilòmetres per hora en autopistes i autovies, tal com preveu el projecte de llei, gràcies a la millora de les condicions de seguretat del parc automobilístic en l'última dècada.

"En cap cas cal interpretar que s'obre la veda o que hi haurà barra lliure", ha puntualitzat Nadal, que ha explicat que per al Racc s'ha d'adoptar seguint diversos criteris fixos i variables, i que a Catalunya concretament seria en pocs trams.

Així, hauran de ser trams amb un índex d'accidentalitat sota, amb poques corbes i bona visibilitat, amb poc tràfic de camions i amb un bon estat de manteniment de l'asfalt, a més que, com criteris variables, comptarà la meteorologia, la intensitat del trànsit i l'horari (de nit hi ha menys visibilitat).

Contingut patrocinat