BARCELONA, 17 jul. (EUROPA PRESS) -
El Racc ha proposat invertir en les principals carreteres catalanes 42,8 milions d'euros en accions puntuals de senyalització i abalisament que permetrien reduir en 20 anys uns 1.400 morts i ferits de gravetat en accidents de trànsit, la qual cosa suposaria anualment 70 morts i ferits de gravetat.
En roda de premsa, el mànager tècnic de la Fundació Racc, Lluís Puerto, ha presentat el primer estudi iRAP, fet pel Racc, que ha auditat 4.940 quilòmetres de carreteres, que suposen el 31% de la xarxa vial catalana, i que conclou que les principals accions de millora han de realitzar-se en una desena de carreteres.
Així, Puerto ha resumit que "durant els pròxims 20 anys hi ha un potencial d'evitar 1.400 morts i ferits de gravetat, donant un benefici de 464 milions d'euros invertint-ne 42,8 en millores en la infraestructures a les carreteres catalanes".
Els beneficis que generarien aquestes actuacions es calculen en funció del cost per cada mort (1,4 milions d'euros per cas) i ferit greu (0,219 milions d'euros) que s'evitaria amb simples accions puntuals "de baix cost".
Segons Puerto, les carreteres on s'estima més necessitat d'inversió en seguretat viària són la N-340 i la N-II, les dues titularitat del Ministeri de Foment --a qui se li traslladaran les conclusions--, seguides de la C-55, on ja han fet millores posteriors en l'estudi.
A més, es plantegen millores a la C-35, la C-59, la C-14, la N-260, la C-31, la C-66 i la C-12, i les principals serien col·locar barreres centrals a carreteres de doble sentit i un carril per sentit i a les carreteres no desdoblades, evitant 900 morts i ferits de gravetat potencials, segons el Racc.
El mànager de la Fundació Racc, Miquel Nadal, ha explicat que per a aquest estudi han utilitzat un "sistema pioner i innovador" que es basa en l'anàlisi preventiu de les vies estudiant amb detall cada 100 metres, i que va més enllà del tradicional estudi dels punts negres que oferia solucions a posteriori.
Per Nadal, amb aquest estudi s'identifiquen "trams on, malgrat que no hi hagi accidents, hi ha millores a introduir per a la prevenció" de sinistres, que permetrien tenir un alt impacte en seguretat viària.
Puerto ha indicat que es tracta de "passar d'un model reactiu a un enfocament diferent perquè Catalunya ha millorat tant en seguretat viària que hi ha pocs accidents" que ara ja no es concentren a trams específics sinó que es dispersen i són més aleatoris.
METODOLOGIA
L'iRAP se centra en les anàlisis de la infraestructura amb un vehicle del Racc que fa fotografies panoràmiques frontals per treure característiques; llavors s'omple un formulari de cada 100 metres de carretera amb dades de carrils, mitjana, separació de carrils, que dóna lloc a una base de dades.
La metodologia consisteix que el vehicle especialitzat surt a la carretera i fa una inspecció in situ, inventariant les característiques de la carretera, per després estudiar les possibles actuacions, fer una anàlisi del cost econòmic i decidir la priorització d'actuacions.