Actualitzat 07/05/2014 14:29

Un 12% dels cotxes usats a Espanya té el quilometratge manipulat

Ejemplo de manipulación en el kilometraje
Foto: EUROPA PRESS

L'impacte econòmic arriba fins a 343 milions anuals a Espanya i 10.000 a Europa

BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)

Un informe de la Comissió Europea que ha presentat aquest dimecres el Racc conclou que entre un 5% i un 12% dels cotxes de segona mà tenen el quilometratge manipulat, suposant un impacte econòmic de fins a 343 milions d'euros anuals a Espanya i d'uns 10.000 milions a Europa,

   El frau derivat de la manipulació del comptaquilòmetres s'ha "generalitzat" perquè la digitalització dels comptadors ha facilitat el procés d'estafa, de manera que amb els dispositius electrònics adequats es pot seleccionar exactament el quilometratge d'un vehicle en menys de dos minuts, ha explicat el responsable tècnic de la Fundació Racc, Lluís Puerto.

   Ha precisat que és "fàcil" efectuar el frau ja que només es necessita connectar un aparell, que es pot adquirir fàcilment per internet per uns 150 euros, amb el port de diagnòstic: una espècie d'entrada USB per a automòbils.

   Aquesta pràctica incrementa en uns 8.000 euros de mitjana el preu que l'usuari paga pel cotxe de segona mà, i perjudica el comprador, que paga més i adquireix un cotxe en pitjor estat del qual creu, a les companyies asseguradores i als venedors de vehicles nous o d'ocasió.

   Per intentar solucionar el problema, la Direcció General de Trànsit (DGT) ha impulsat des d'aquest gener un registre del quilometratge en les revisions de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV), una iniciativa que Puerto ha considerat com un "pas positiu però insuficient".

ENDURIR LA LEGALITAT

   El responsable de la Fundació Racc ha animat l'administració a endurir el marc legal que regula aquesta pràctica, que actualment no es preveu com a delicte la manipulació si no es té intenció de treure rendiment econòmic.

   "És clar que si es manipula el quilometratge només pot ser amb intenció d'estafar", ha declarat, i ha posat com a exemple que en països europeus com Alemanya el fet de manipular ja està tipificat com a delicte.

   Ha reclamat a les administracions europees que es faci un sistema d'intercanvi d'informació entre països per dificultar les estafes, que arriben fins al 30% en les transaccions entre diferents estats.

   També ha demanat que es modifiqui la normativa d'homologació de vehicles perquè els fabricants incloguin mitjans en el programari dels cotxes que impossibilitin la manipulació.

RECOMANACIONS A L'USUARI

   Puerto ha recomanat als usuaris que comprovin el quilometratge a través del registre de la DGT o del fabricant, que un mecànic inspeccioni el vehicle abans de la seva venda, i que en el rebut consti la xifra de quilòmetres recorreguts.

   Després de la roda de premsa, membres de l'equip tècnic del Racc han fet una demostració pràctica davant dels mitjans del frau en la manipulació del quilometratge amb un vehicle de l'associació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés