Publicat 09/03/2021 15:16CET

El projecte d'escoles sentinella donarà els primers resultats després de Setmana Santa

Archivo - Arxiu - Una professora administra gel desinfectant a un alumne.
David Zorrakino - Europa Press - Archivo

S'hi han apuntat aproximadament la meitat de les famílies dels 50 centres involucrats

BARCELONA, 9 mar� (EUROPA PRESS) -

El projecte Escoles sentinella de les conselleries de Salut i Educació de la Generalitat donarà els primers resultats preliminars quan hagi acabat el segon trimestre escolar, segons han explicat els responsables de la iniciativa aquest dimarts a Europa Press.

El pla, presentat al setembre i que va començar a final de gener, està finançat durant dos cursos i consisteix a monitoritzar 50 escoles i instituts que es van presentar voluntaris per seguir l'evolució de la pandèmia de la covid-19, a través de diferents proves i indicadors.

En aquest sentit, el coordinador del projecte i director del Centre d'Estudis Epidemiològics sobre les ITS i Sida de Catalunya (CEEISCAT), Jordi Casabona, ha explicat a Europa Press que amb les primeres dades "no es podrà generalitzar gaire, però podran sorgir coses indicatives que ajudin a redefinir algunes polítiques".

TESTS PERIÒDICS

Casabona ha afegit que a partir de l'abril es començarà a provar la viabilitat, validesa i rendiment de fer proves PCR cada 15 dies als alumnes més grans de 12 anys i professors amb automostra, fet que "pot tenir sentit" especialment en moments com l'actual, en el qual la variant britànica s'ha imposat i es vol identificar els casos com més ràpid possible.

El coordinador ha aclarit que l'estudi s'haurà d'adaptar tant a la realitat canviant de la pandèmia, com al fet que s'estigui vacunant el personal docent amb menys de 55 anys --s'ha administrat a 85.000 persones, segons les últimes dades de la Conselleria d'Educació--: "Tenen anticossos i alteraran els resultats, però igualment recollirem la informació i la tindrem en compte".

PROPOSTES PER A LES AULES

Una altra pota de l'estudi és l'ambiental: es recolliran dades com la grandària de les aules, les hores de ventilació i la seva periodicitat, els fluxos de moviment entre classes i passadissos, les mesures de prevenció i marcadors com el CO2 i la humitat ambiental, amb l'objectiu de proposar millores.

Casabona ha avançat que el més fàcil i efectiu seria concloure que cal augmentar la ventilació, i també posar filtres d'aire.

El director general de Centres Públics de la Generalitat, Josep Gonzàlez-Cambray, que ha coincidit amb Casabona i ha considerat que les directives de ventilació i les entrades i sortides graduals "han vingut per quedar-se", perquè no hi havia prou hàbit.

ACOLLIMENT DEL PROJECTE

Gonzàlez-Cambray ha assegurat que les primeres fases del projecte han tingut una "molt bona reacció" dels centres participants, i Casabona ha situat al voltant del 50% el percentatge de famílies que han donat el seu consentiment per formar part del pla.

El director general ha destacat el vessant pedagògic, consistent en reflexions grupals i dinàmiques dins i fora les escoles, que converteixen alumnes i professors en "coinvestigadors".

"Podem treure'n conclusions molt bones. És una situació indesitjada i imprevista però estic convençut que en podem obtenir aprenentatges", ha confiat.

El director de l'Escola Vedruna Escorial de Vic (Barcelona), Ramon Rial, que participa en el projecte, ha constatat que hi ha alumnes que es volen sumar al projecte quan han vençut les reticències inicials: "De vegades costa obtenir grans participacions, però ara hi ha una tendència a dir 'jo m'hi apunto", ha dit a Europa Press.

Al seu centre hi ha una participació d'entre el 60 i el 65% de les famílies, i més alta entre els professors; Rial ha dit que van considerar que el projecte podia ser una manera de donar "encara més sentit" a l'aposta de l'escola per disposar d'un servei d'infermeria.

Casabona ha confiat que en un futur pròxim pugui augmentar el nombre de famílies participants i de centres involucrats: "Aquest tipus d'estudis no pretenen ser una mostra representativa del conjunt, però quantes més escoles, més valor tenen les extrapolacions que es facin", ha conclòs.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés