BARCELONA, 18 abr. (EUROPA PRESS) -
El Massachusetts Institute of Technology (MIT) de Boston (Estats Units) i la Fundació Bancària La Caixa han seleccionat 12 projectes d'investigació de frontera per impulsar la interrelació entre científics del MIT i de centres espanyols per facilitar "sinergies" i col·laboracions que després puguin tenir continuïtat i consolidar-se a llarg termini.
En roda de premsa aquest dimecres, el director de l'Àrea d'Investigació i Estratègia de la Fundació Bancària La Caixa, Àngel Font, i la codirectora del MIT-Spain Mercedes Balcells han explicat que preveuen que el nou programa tingui tres convocatòries, i que La Caixa dotarà cada grup amb un màxim de 30.000 euros anuals, acostant-se al milió en total.
El programa MIT-Spain La Caixa Foundation Seed Fund ha seleccionat 12 iniciatives d'entre 30 presentades per 24 centres estatals, i cinc són del camp de la salut; cinc, del de l'energia, i dues, de l'economia global, i la majoria són a Catalunya (7), seguida de Madrid (2), Comunitat Valenciana (2) i Cantàbria (1).
Entre els beneficiaris es troba una investigació que lluita contra les superbactèries d'infeccions resistents fent servir polímers per crear porus en la membrana dels bacteris, que de moment no han desenvolupat resistència davant molècules tan grans com els polímers, ha explicat la colíder del projecte en el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) Alexandra Muñoz.
El grup del MIT amb el qual ha contactat el grup de Muñoz dissenya pèptids antimicrobians, que són més eficients que els que estan en l'organisme humà, i que a més de la membrana ataquen funcions del bacteri, i col·laboraran a "combinar ambdues teràpies en un mateix sistema per crear agents molt més eficients".
També ha estat seleccionat l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (Ibec), i el director d'aquest centre i colíder del projecte, Josep Samitier, ha explicat que aprofundiran en les forces mecàniques que utilitzen les cèl·lules canceroses per impulsar la metàstasi des de la bioenginyeria, per a la qual cosa construiran "òrgans xip", emprant elements biològics.
Aquestes eines ajudaran a desenvolupar nous fàrmacs i permetran veure els seus efectes secundaris i com disminuir-los gràcies a l'ús de cèl·lules humanes 'in vitro', ja que en els animals el càncer no té un efecte idèntic, i ha destacat que aquesta tècnica obre "grans perspectives per desenvolupar sistemes que simulin òrgans i malalties".
Samitier ha celebrat que el projecte permetrà establir una base permanent de col·laboració amb el MIT, que és un "referent a nivell mundial en com utilitzar aquesta ciència després per passar-la a nivell social, industrial i de rendibilitat".
INTERCANVI D'ESTUDIANTS
La resta de seleccionats abordaran àmbits com la sida-VIH, malalties cardiovasculars i neuodegeneratives, noves fonts d'energia i energies renovables, i l'economia i la tecnologia per combatre la desigualtat social, han explicat en roda de premsa en el Palau Macaya de l'Obra Social La Caixa.
Balcells ha detallat que per seleccionar-los van tenir en compte aspectes com la complementarietat entre grups, que hi hagi un intercanvi equilibrat d'estudiants, que sigui un projecte nou --no es demanaven resultats preliminars--, i que serveixi de "llavor perquè aquests grups puguin demanar en un futur finançament perquè els projectes tinguin continuïtat".
AGERMANAMENT MIT-SPAIN
Font ha posat en valor que l'agermanament entre el MIT i Espanya té anys de trajectòria, amb el MIT-Spain, i ha reflexionat sobre que a l'Estat hi ha molt bons indicadors d'investigació i ciència, però no tant en la capacitat de transformar-la en innovació, a crear empreses i en transferència tecnològica, per la qual cosa és positiu aprendre del MIT.
Balcells, investigadora principal del MIT Institute for Medical Engineering and Science, ha explicat que va impulsar la col·laboració entre l'institut i científics espanyols fa deu anys aprenent d'experiències d'altres països com Alemanya i França, i ha destacat que actualment l'espanyola és la nacionalitat més nombrosa entre professors del MIT.
Ha atribuït aquest fet al treball fet pels professors espanyols que treballen en el MIT, al qual Muñoz ha afegit l'atracció que exerceix aquesta institució --amb 72 premis Nobel en plantilla--, i Samitier ha destacat la necessitat de comptar amb institucions fortes i amb capacitat d'atreure talent, i aquest programa ajuda a mantenir un equilibri entre els investigadors que marxen d'Espanya i els que arriben.
Aquesta nova convocatòria afavoreix la mobilitat i pretén augmentar la visibilitat de la investigació espanyola entre professors, investigadors i estudiants del MIT, i viceversa, a més de construir comunitat, i que més de cent professors del centre de Boston participen en el procés de selecció i revisió dels projectes.