Publicat 21/04/2016 17:35CET

Un programa amb escoles vol establir les bases d'un sistema educatiu avançat

BARCELONA, 21 abr. (EUROPA PRESS) -

El programa Escola Nova 21, una aliança d'escoles i entitats com el Centre Unesco de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l'Obra Social La Caixa, vol establir les bases d'un sistema educatiu avançat i generar un marc que determini què cal per a aquesta transformació.

Escola Nova 21 inclou 26 centres d'Infantil, Primària i Secundària que ja realitzen pràctiques educatives avançades, i s'ha obert una convocatòria que seleccionarà a 200 més, dels quals 30 rebran un 'mentoring' durant tres anys fins al curs 2018-2019, ha explicat a Europa Press el director del programa i del Centre Unesco de Catalunya, Eduard Vallory.

Per escola avançada s'entén aquella que té un propòsit de generar competències per a la vida, un sistema per mesurar l'abast de les mateixes, pràctiques d'aprenentatge fonamentades en el coneixement existent, i una organització dirigida a l'aprenentatge de tots els nens, que actualitza l'acció educativa i interactua amb l'entorn.

Vallory ha explicat que el programa part d'aquestes 26 escoles que ja tenen aquest marc o que estan en procés d'implantar-ho, i que poden servir de "referència" per a les que sorgiran de la convocatòria i tenen una predisposició al canvi.

Ha explicat que aquestes 26 escoles amb pràctiques educatives avançades tenen una multiplicitat d'experiències, que poden servir a les quals s'incorporen, de la mateixa manera que les escoles més veteranes en aquests aprenentatges poden recollir aspectes de les noves retroalimentant-se.

El director del programa ha remarcat que es vol generar una "onada de canvi" perquè la voluntat no és parar-se una vegada finalitzin els tres anys, sinó crear un marc bé fonamentat de cap a on ha de dirigir-se l'escola.

En aquest sentit, ha explicat que el novembre s'organitzarà un simposi juntament a la Unesco i l'OCDE, i que al voltant de la UOC es crearà un grup d'investigadors per generar evidències: "La gràcia és que no sigui temporal", ha afegit.

CANVI

Vallory ha afirmat que també es vol llançar un missatge a la ciutadania que el canvi és possible i que ha d'anar més enllà del color polític que ostenti el poder: "Com a societat podem aspirar a un ensenyament avançat".

Ha assenyalat que programes com aquest va en la línia del canvi de currículum que s'ha produït a Finlàndia, i que quadra amb l'aprenentatge per competències que impulsa la Generalitat, una escola relacionada amb l'entorn com assenyala la Diputació de Barcelona o la lluita contra la desigualtat que treballa l'Ajuntament.

El director del programa ha dit que existeix bona predisposició de la Conselleria d'Ensenyament, que ha demanat que sigui una iniciativa que no depengui del partit de govern.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés