Actualitzat 20/3/2019 15:03:41 +00:00 CET

La producció audiovisual podria generar més de 18.400 llocs de treball a Espanya, segons un estudi de PwC


Eduardo Parra - Europa Press

MADRID, 20 Mar. (EUROPA PRESS) -

La producció de continguts audiovisuals podria crear un total de 18.443 llocs de treball a Espanya, 13.944 directes generat per les sèries de ficció si s'estima la creació de 72 sèries a l'any, segons l'estudi 'La oportunidad de los contenidos de ficción en España. Análisis de oportunidad' realizado por PwC.'

Així es desprèn d'una investigació que s'ha presentat aquest dimecres 20 de març en un 'Esmorzar Audiovisual' organitzat pel Grup Secuoya i Europa Press, que ha comptat amb la intervenció del ministre de Cultura i Esport, José Guirao, i ha tingut lloc a l'Hotel Villa Magna de Madrid.

L'informe assenyala que el mercat espanyol de producció de ficció és una indústria en creixement que s'ha multiplicat els darrers quatre anys en passar de la producció de 38 sèries el 2015 i una contribució al producte interior brut (PIB) estimada de 429 milions d'euros a un total de 58 sèries el 2018, amb una contribució al PIB estimada de 655 milions d'euros.

En aquest sentit, els autors de l'estudi assenyalen que les perspectives és que s'arribi a una producció anual de 72 sèries en un mercat consolidat, la qual cosa segons les estimacions suposaria una contribució al PIB de 812 milions d'euros i la producció de 18.443 llocs de treball. Aquest escenari representaria un total de 264 milions de recaptació fiscal.

Respecte als factors que contribueixen al creixement de la indústria, l'estudi destaca que Espanya compta amb "un mercat nacional molt potent" i apunta que el 86,7% del consum a Espanya correspon a producció local.

A més, l'informe subratlla que l'arribada de nous actors al mercat audiovisual espanyol ha provocat un augment del 53% en les sèries produïdes entre el 2015 i 2018, i indica que les produccions en castellà d'OTT i empreses de telecomunicacions (Netflix, Movistar+, Amazon Studios i HBO) han passat de representar l'11% el 2017 al 31% el 2018.

Segons els autors de la investigació, el percentatge de penetració de les plataformes de pagament és "encara baix", la qual cosa revela un "alt potencial" de creixement en els continguts audiovisuals de pagament, que assoleix nivells de penetració semblants a mercats comparables com França (47%), el Regne Unit (60%), els Estats Units (80%) o Alemanya (57%).

D'altra banda, l'estudi elaborat per PwC apunta que la indústria audiovisual espanyola té una oportunitat en el mercat de parla hispana, a causa d'un mercat llatinoamericà en què els productes importats tenen una penetració alta.

Espanya compta amb una "finestra competitiva" en altres països llatinoamericans a causa dels formats audiovisuals que demanen. Mentre que Amèrica Llatina ha tingut històricament força en la producció de continguts d'emissió diària en format de 70 minuts, hi ha hagut un canvi en el consum i s'ha passat a preferir sèries de 40 minuts i de 12 a 20 capítols per temporada en comptes de la tira diària. El mercat espanyol ja ha començat la migració cap als 40 minuts de durada.

En relació amb el consum, l'informe assenyala que el nou model de llançament de continguts i les capacitats que atorga la tecnologia estan "incentivant el consum compulsiu" de les noves generacions. Així, més del 80% de les persones amb edats compreses entre els 14 i els 32 anys ha vist alguna vegada tres o més capítols seguits d'un programa de televisió, un percentatge que arriba al 76% entre els que tenen entre 33 i 49 anys, i el 58% entre els espectadors entre 50 i 68 anys.