El primer semestre del 2018 tanca amb 92 morts a les carreteres catalanes, un 42% més

Juli Gendrau, Miquel Buch i Vicenç Gasulla
EUROPA PRESS
Actualitzat 11/7/2018 12:10:58 CET

Buch apel·la a la responsabilitat dels conductors i anuncia tres nous radars de tram a l'A-2 i l'AP-7

BARCELONA, 11 (EUROPA PRESS)

El primer semestre del 2018 ha tancat amb 92 morts i 78 accidents mortals a les carreteres catalanes, un 42% i un 30% més respectivament respecte el mateix període de l'any anterior, i el Govern ho ha qualificat de situació d'"emergència viària", després d'apel·lar a la responsabilitat dels conductors i anunciar la implantació de tres nous radars de tram, dos a l'A-2 i un a l'AP-7.

En roda de premsa aquest dimecres, el conseller d'Interior, Miquel Buch, el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, i el cap de la Comissaria de Mobilitat dels Mossos, Vicenç Gasulla, han presentat el balanç de sinistralitat viària del primer semestre del 2018, que també destaca per l'augment de la mortalitat en festius i l'increment del 20% dels accidents multivíctimes.

En aquest context, Buch ha detallat que els radars se situaran en els dos sentits de l'A-2 entre Jorba i Argensola (Barcelona), i entre Santa Perpètua de Mogoda i Mollet (Barcelona) en el cas de l'AP-7, i ha anunciat que seguiran desplegant controls a les zones de trànsit d'oci i continuaran implementant mesurades de separació a les carreteres de dos sentits: "Preferim trobar-nos cues que morts", ha afirmat.

DISTRACCIONS I FESTIUS

Gasulla ha explicat que l'augment dels accidents es deu a l'alta sinistralitat registrada en dies festius o vigílies de festius, que ha passat de 21 a 40 víctimes mortals, atès que és quan els cotxes van més plens.

En concret, en els dies festius han augmentat un 140% els morts per accidents causats per un sol vehicle i un 75% els que n'impliquen més d'un, mentre que Gasulla també ha atribuït l'augment a la mobilitat registrada respecte el mateix període de l'any anterior.

Respecte les causes principals, la distracció ocupa el primer lloc, perquè té un 24% d'incidència en l'accidentalitat registrada, tot i que és la que menys ha augmentat, situant-se per darrere de la velocitat, l'alcohol i les drogues i les distraccions: "Aquestes quatre coses porten a la mort a les carreteres de Catalunya", ha subratllat Buch.

Per demarcacions, Lleida ha estat l'única que ha registrat un descens de la mortalitat en el primer semestre d'aquest any, amb una reducció del 12% interanual, mentre que Tarragona ha patit l'increment més destacat en passar de deu morts el 2017 a 23 el 2018, un 130% més.

Pel que fa als col·lectius vulnerables, els transeünts han patit un augment de la mortalitat del 200% respecte el primer semestre de l'any passat, mentre que les motos un 5%, i els ciclistes han reduït la seva mortalitat de sis persones a zero.

UN PLA DE CONTENCIÓ POSITIU

Buch ha anunciat la prolongació del pla de contenció fins a l'octubre "pels seus bons resultats", perquè abans de la seva aplicació l'increment de la mortalitat respecte el primer trimestre del 2017 va ser del 72%, mentre que des de la seva aplicació s'ha reduït un 17% interanual.

El pla s'ha aplicat a 2.167 quilòmetres de carreteres catalanes fraccionats en 103 trams: "Hem incrementat un 38% la nostra presència, fins a 29.000 hores de presència en aquests trams, que representen el 17% de la xarxa i suporten el 42% de la mobilitat", ha explicat Gasulla, i afegit que també van ser seleccionats per la seva alta sinistralitat.

"El pla ha funcionat correctament, però ens acostem a l'estiu i es configura un escenari alarmant. El pla de contenció s'allargarà fins a l'octubre per augmentar la contenció obtinguda fins al moment", ha insistit.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2018 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.