Actualitzat 01/08/2013 19:14

Preveuen una de les arribades de meduses més importants dels últims 15 anys

Medusa
Foto:

BARCELONA, 1 Ago. (EUROPA PRESS) -

   L'Institut de Ciències del Mar de Barcelona, adscrit al CSIC, preveu aquest estiu una de les majors arribades de meduses a les costes catalanes dels últims quinze anys, d'acord amb les dades recollides durant el mes de juliol i que, en el cas d'algunes espècies, multipiliquen per sis els registres del 2012.

   En declaracions a Europa Press, l'investigador i expert en meduses, Josep Maria Gili, ha explicat que l'augment dels albiraments s'ha produït amb caràcter generalitzat "en totes les platges", fins i tot amb la detecció d'espècies poc comuns fins ara al mediterrània.

   Gili ha especificat que dels 11 albiraments de 'Pelagia nocticula' durant juliol del 2012 s'han passat al voltant de 70 aquest any, en el cas de la 'Rhizostoma pulmo' s'ha passat de 73 a més de 120, i a més s'han observat exemplars de dues espècies poc habituals, la 'Discomedusa lobata' i la caravel·la portuguesa --'Physalia physalis'--.

   Alhora, espècies invasores que havien estat detectades fa poc, com la 'Phyllorhiza punctata' i el ctenóforo 'Mnemiopsis leidyi' han consolidat aquest any la seva expansió, especialment a la zona del Delta de l'Ebre, ha indicat Gili, el que en el seu conjunt confirma la sospita que aquest estiu presenta "una de les xifres més altes de meduses dels últims quinze anys".

   "Ens enfrontem a un any de moltes meduses, però la cooperació amb ajuntaments i corporacions locals és més forta" i els convenis dissenyats per fer front aquest fenomen complex han demostrat la seva efectivitat, ha resumit Gili, gran coneixedor de la biologia d'aquestes espècies després d'aconseguir la reproducció en captivitat en els aquaris de l'ICM-CSIC de la majoria de meduses que habiten al mediterrània.

   De fet, ha destacat que tot i que la presència sigui nombrosa, en les cinc platges on apareixen més meduses arrossegades per les corrents i els vents --Roses (Girona) i sud de Tarragona, entre d'altres--, no caldrà prohibir el bany més de quinze dies en els tres mesos estiuencs, per la qual cosa "no té sentit crear alarma amb vista al turisme", ha insistit.

   El problema de les meduses no és a nivell de costa, sinó que és un problema ecològic d'envergadura a mar obert, ha precisat Gili, un fenomen que només pot revertir-se canviant radicalment la gestió dels oceans, especialment reduint les quotes pesqueres.

Contingut patrocinat