Actualitzat 14/11/2014 13:51

La premsa comarcal catalana cau un 2,7% el 2013

Foto de recurso de diarios diario periódicos periódico El País ABC La Razón
Foto: PORTALTIC

Set de cada deu publicacions ofereix continguts també a la pàgina web

BARCELONA, 14 Nov. (EUROPA PRESS)

La premsa comarcal a Catalunya va vendre 114.607 exemplars el 2013, un 2,7% menys que el 2012 --3.194 publicacions menys--, però s'ha mantingut millor que la premsa generalista a Espanya --que ha baixat un 12%-- i la catalana --un 9%--, segons l'Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC).

   Són xifres presentades aquest divendres al I Dia de la Premsa Comarcal en el Born Centre Cultural (BCC) de Barcelona, organitzat per l'ACPC i que ha comptat amb el seu president, Carles Ayats, i el primer tinent d'alcalde, Joaquim Forn.

   Un de cada quatre del total d'exemplars venuts són de premsa comarcal, segons aquestes dades, i gairebé quatre de cada deu subscripcions corresponen a diaris de proximitat.

   Precisament, les subscripcions s'han comportat millor en les capçaleres comarcals que a la premsa general, amb el 54% de publicacions venudes d'aquesta manera, mentre que la premsa general a Catalunya té un 37% de subscripcions, i un 20% a la resta d'Espanya.

2014: POT PUJAR LA PUBLICITAT

   Segons l'autor de l'estudi, Enric Yarza, el fet que més de la meitat siguin subscripcions significa més "fidelitat" dels lectors, el que es tradueix en audiència garantida i és rellevant per a la publicitat.

   El 2013, les publicacions comarcals van aconseguir 25.730 pàgines de publicitat, un 9,1% menys que l'any anterior i amb una inversió publicitària de 14,049 milions d'euros, un 7,8% menys: la inversió publicitària en paper ha comportat 13,747 milions --un 8,2% menys--, però ha crescut un 7,8% la publicitat en format digital --302.000 euros--.

   Hi ha 17 publicacions comarcals que arriben a 21 comarques, que representen el 26,3% del PIB de Catalunya --de 24.953 euros--, i tenen una difusió de 77.911 exemplars, una audiència de 421.000 lectors i 726.293 usuaris únics.

   Yarza preveu que els ingressos publicitaris estimats per al 2014 pugin un 2%, tot i que es preveu una caiguda de la difusió d'entre el 2% i el 3%, de manera que poden ser "lleugerament optimistes" davant del futur immediat.

PRESÈNCIA A INTERNET

   En el futur també es preveu un desenvolupament de l'entorn digital en diferents formats, amb presència en les xarxes socials i avaluant diferents experiències de pagament per continguts, ja que el model actual "no funciona", segons Yarza.

   Tenen pàgina web set de cada deu publicacions de premsa comarcal a Catalunya --el 72%-- però totes estan en les xarxes socials: un 66% té Twitter i Facebook, un 12% té aquestes plataformes i altres, un 20% només Facebook i un 2% només Twitter.

DEBATRE I REIVINDICAR

   En la inauguració del I Dia de la Premsa Comarcal, Ayats ha afirmat que aquesta celebració serveix per "reivindicar-la" perquè el relat de Catalunya quedaria incomplet sense ella, i també pretén ser una trobada del sector per compartir i debatre.

   L'ACPC aglutina 136 publicacions de periodicitats diverses i contracta 690 persones, un 56% de les quals treballen en les redaccions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés