Publicat 25/10/2015 13:26

El port de Barcelona promourà el gas natural per tallar la contaminació de l'aire

Ecologistes i veïns van alertar dels elevats índexs de pol·lució dels creuers

BARCELONA, 25 oct. (EUROPA PRESS) -

El port de Barcelona treballa en un Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire que té com a eix principal promoure la substitució del fuel i el dièsel que utilitzen els vaixells, camions i maquinària de terminal per gas natural liquat (GNL) i comprimit (GNC) amb la finalitat de combatre "el problema de la contaminació de l'aire".

En una entrevista d'Europa Press, el cap de Medi Ambient del port de Barcelona, Jordi Vila, ha explicat que els vaixells que operen al port són responsables del 20% de les partícules en suspensió (PM10) i del 15% de l'òxid de nitrogen (NOX) --agent cancerigen-- a la regió metropolitana de Barcelona formada per 40 municipis.

Aquest pla arriba després que, l'octubre de 2014, la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i Ecologistes en Acció alertessin dels elevats índexs de pol·lució, ja que Barcelona s'ha situat com a primer destí de creuers d'Europa.

"El rol del port per promoure el GNL és tenir infraestructures de subministrament per a vaixells, camions i maquinària", ha indicat Vila, que preveu tenir el port gasificat en un termini de dos anys per accelerar el canvi de combustible, i ha subratllat que té una de les plantes de gas més antigues d'Europa.

L'activitat portuària a Barcelona genera actualment unes 5.000 tones de NOX, de les quals un 95% procedeixen del combustible que utilitzen vaixells i creuers --fuel i dièsel--, mentre que el gas natural liquat és més net perquè redueix un 85% l'emissió de NOX i un 100% les partícules en suspensió.

El gas natural és "l'únic combustible alternatiu" per a vaixells, segons va fixar la UE en la directiva de mobilitat de 2014 amb la finalitat de complir els valors més estrictes d'emissió i immissió de cara a 2020-2030 i per independitzar-se de l'Organització de Països Exportadors de Petroli (Opep).

Els vaixells naveguen amb fuel però des del 2010 estan obligats a funcionar amb gasoil B en àmbit marítim, ja que el fuel és molt més contaminant: té un 3,5% de NOX en massa i el gasoil B, un 0,1%, mentre que el dièsel per a automoció emet 0,001% de NOX, ha detallat Vila.

REDUCCIÓ DE LES EMISSIONS

Ha condicionat la reducció de les emissions al grau de penetració que tingui el GNL en ferris, creuers i camions, que es preveu del 20% el 2030: "Aconseguir una reducció del 10% en NOX seria un èxit", ha subratllat Vila, que s'ha mostrat prudent perquè dependrà de les infraestructures.

Tot i això, ha advertit que per als operadors és "un canvi molt radical" perquè és un combustible nou, per la qual cosa el port té la funció de promoure i fer-los partícips d'aquesta transformació, ja que la directiva europea determina que els ports més importants hauran de disposar d'estacions de GNL.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés