Foto: CEDIDA
La Unió Federal Nacionalista del 1910 i el caciquisme de la Restauració protagonitzen el d'Història
BARCELONA, 13 Jun. (EUROPA PRESS)
Els filòsofs René Descartes i Plató han rivalitzat aquest dimecres a l'examen d'Història de la Filosofia de les proves de
selectivitat, amb fragments de 'Meditacions metafísiques' i 'La
República', respectivament.
Aquest examen, que els alumnes i professors preguntats han trobat fàcil, demanava en la seva primera opció l'explicació del text sobre les diferències entre ment i cos, així com el significat de
"ment" i "coses materials o extenses".
Aquesta opció també proposava a l'alumne que expliqués el seu grau d'acord amb l'afirmació: "Una persona és idèntica al seu cos".
La segona opció d'examen ha consistit en un diàleg sobre la justícia dels homes de l'obra platònica, i en la definició dels termes "justícia" i "part de la seva naturalesa".
L'opció B també ha demanat als alumnes que desenvolupin l'opinió al voltant a la idea 'Perquè una societat sigui justa és necessari que cadascun dels seus membres es dediqui a allò que, d'acord amb les seves aptituds naturals, sàpiga fer millor'.
Tot i això, en el primer examen d'aquest dimecres els alumnes han pogut examinar-se d'Història en lloc d'Història de la Filosofia i optar entre respondre les Bases de la Unió Federal Nacionalista
Republicana (UFNR) del 1910 o a un text sobre la 'Inspecció del Primer Ensenyament a la província de Lleida' de febrer del 1939.
'NO PASSARAN'
Concretament, la primera opció ha plantejat un fragment sobre la constitució a Barcelona de la UFNR, i una fotografia a comentar que reflectia una gran pancarta amb el lema 'No passaran' de novembre del 1936 emmarcat en la Guerra Civil espanyola.
L'opció B ha consistit en un fragment del Butlletí Oficial de la Província de Lleida del 23 de febrer del 1939 titulat 'Inspecció del primer ensenyament a la província de Lleida', així com una vinyeta
publicada l'octubre del 1901 en 'La campana de gràcia' sobre el caciquisme i el vot durant la Restauració espanyola.
Professors d'història consultats han assegurat que la segona opció ha estat més "assequible i fàcil" i, segons les seves primeres impressions, la majoria d'alumnes s'ha decantat per la segona, com així han explicat a Europa Press alguns estudiants.