Assegura que "només" un 32,5% dels parlants el fa servir de manera habitual
BARCELONA, 14 des. (EUROPA PRESS) -
Plataforma per la Llengua ha alertat que el català ha perdut mig milió de parlants habituals aquests darrers 15 anys i ha advertit de la situació d'"emergència lingüística" que pateix.
Així ho ha dit en un comunicat aquest dilluns, en el qual també ha informat que "només" el 32,5% dels habitants dels territoris catalanoparlants fa servir el català habitualment quan parla, fet que en la seva opinió el converteix en una llengua greument amenaçada.
"Si no fem res per frenar aquesta regressió, el català s'extingirà", ha advertit, i ha detallat que a Barcelona aquest percentatge és del 19%, mentre que a Eivissa i Formentera és del 2,9%, segons les dades de l'InformeCAT 2020.
El president de la plataforma, Òscar Escuder, considera que cal revertir la situació "amb polítiques i actituds efectives de debò, decidides, desacomplexades i valentes".
"UN CANVI DE RUMB"
Proposen tres maneres d'aconseguir-ho: un canvi de rumb en les polítiques públiques del conjunt de les administracions, un canvi de paisatge lingüístic --especialment digital, han dit--, i un canvi en l'actitud lingüística dels catalanoparlants.
L'informe també detalla que la situació dels joves és particularment "greu", perquè l'ús del català al pati de les escoles, instituts i zones urbanes de Catalunya és del 14%.
Han anunciat que engegaran una campanya de divulgació durant l'any 2021 que advertirà de la situació del català amb missatges gràfics i audiovisuals.