BARCELONA 1 març (EUROPA PRESS) -
El pilot d'un dels dos helicòpters que va rescatar les Brigades de Reforç en Incendis Forestals (Brif) del Ministeri de Medi Ambient a l'incendi d'Horta de Sant Joan (Tarragona), Xavier Rovira, ha assegurat avui que no haguessin pogut evacuar els bombers del Grup d'Actuacions Forestals (Graf) de Lleida, que van morir a l'incendi, ni tirar-los aigua pel fort vent, les turbulències, el fum, ja que l'helicòpter a baixa altura era "ingovernable" i que no hi havia espai per aterrar.
En la seva declaració a la comissió parlamentària, ha assegurat que si haguessin tingut la més petit oportunitat de rescatar-los quan van fer la seva trucada d'emergència --després del rescat dels Brif-- ho haguessin intentat, tot i que ha puntualitzat que els Graf en cap moment van demanar un rescat aeri.
El rescat dels Brif els va posar en una situació de "risc extrem" perquè hi havia unes condicions de vent i turbulències que fins i tot els dificultava prendre nota de les coordenades de la ubicació de les brigades, i va arribar a dir-los que veien molt complicada la seva evacuació aèria.
Davant d'aquest avís, el responsable dels Brif els va contestar: "No em fotis, som 25 persones, no ens fotreu la vida i la de les nostres famílies. Baixeu a buscar-nos que sou els millors pilots". Davant d'aquesta resposta, es van adonar que estaven en una situació límit.
Després de localitzar-los, comencen la maniobra, ja que l'helicòpter cabia "just" a la zona preparada pels Brif per a l'aterratge. En portar-los a una zona segura, a La Farinera, es van succeir gestos d'emoció "plors i abraçades", ha relatat.
En resposta al diputat de CiU Jordi Turull sobre si hi va haver xantatge emocional de les Brif, ha dit que ell ho definiria com un "instint de supervivència". Després de la trucada d'emergència, van tenir l'"obligació moral" de rescatar-los ja que, a la seva trucada, els Brif els van transmetre que era un rescat "de vida o mort".
Així, en aquell moment no es va plantejar si era millor una evacuació via terrestre, ja que havien de treure'ls d'allà "sí o sí". "En el moment que se'ns planteja el rescat tota la resta queda en un segon pla", ha afirmat.
També ha dit que el rescat amb les aeronaus del Brif potser no s'hagués pogut efectuar perquè són helicòpters més grans que no podrien haver aterrat a la zona que van habilitar les brigades amb les seves motoserres.
Ha explicat que va arribar al matí a l'incendi d'Horta i que va treballar en el flanc dret llançant descàrregues d'aigua a la zona, fent les corresponents parades tècniques per proveir combustible, fins que, a les 14.30 hores, Hotel 0 --el cap dels mitjans aeris-- va ordenar que deixessin de volar per qüestions de seguretat fins a les 15.22, quan tres helicòpters van tornar a fer-ho.
Amb una experiència de 17 anys com a pilot, ha admès que mai havia viscut "condicions tan extremes" que condicionessin de manera "tan evident" el vol dels mitjans aeris, posant en risc extrem els components de l'operatiu. Així i tot, ha posat èmfasi que el "risc 0" en la seva professió no existeix.