Publicat 23/10/2021 11:50

Pilar Aymerich, Premi Nacional de Fotografia per la seva trajectria "a peu de carrer" des de la dcada dels 70

Archivo - Arxiu - Jornades Catalans de la Dóna, 1976
PILAR AYMERICH - Archivo

"És un moment perillós, la dreta est creixent", assegura la guardonada

MADRID, 23 oct. (EUROPA PRESS) -

El jurat del Premi Nacional de Fotografia ha guardonat en l'edició d'aquest any Pilar Aymerich, qui ha alertat sobre la necessitat de "millorar coses en un país democrtic en un moment perillós en qu la dreta est creixent".

"Aquesta societat en general encara té coses a millorar dins d'un país democrtic, sobretot en aquests moments en qu sembla que la dreta augmenta. És un moment una mica perillós i cal estar molt alerta perqu tots els drets de les persones es respectin", ha assenyalat en declaracions a Europa Press la guardonada.

El jurat ha justificat el premi per la trajectria d'Aymerich "en l'mbit de la fotografia a peu de carrer, desenvolupada a partir de la dcada dels setanta, que planteja qüestions apressants en la realitat social i política franquista, que encara avui són de rellevncia".

El premi, que ha concedit el Ministeri de Cultura i Esport, est dotat amb 30.000 euros. El premi també ha destacat que es reconeix a "una obra que germina des d'una noció tica en la qual la fragilitat és el punt de partida d'una narració fotogrfica".

Aymerich ha explicat amb humor que el jurat del Premi Nacional no l'ha aconseguit contactar en el transcurs de més d'una hora i s'ha generat cert 'nerviosisme'. "Estava al Museu Arqueolgic menjant amb el director i havia apagat el mbil. Ha estat just arribant a l'estudi quan m'han enviat un missatge dient que m'estaven intentant localitzar: és la vida del fotoperiodista", ha assenyalat entre riures.

TASCA FEMINISTA ALS 70

També s'ha referit a la seva tasca com a feminista als anys 70, que no sabria si qualificar com a pionera. "Hi ha moltes dones que en aquella poca van ser pioneres i jo vaig participar-hi. Llavors, declarar-se feminista no era tan fcil, hi havia moltes dones que no ho feien per por, sobretot en el món periodisme", ha lamentat.

Després de reconixer que aquest premi és "una illusió immensa", ha apuntat que desconeixia la dotació econmica, per que "igual acaba destinant part a una cmera nova". "O arreglo l'estudi, perqu encara continuo ampliant totes les meves fotos i em compraré un superpaper", ha concls.

Aymerich (Barcelona, 1943) va estudiar a l'escola d'art dramtic i a Londres es va introduir en el camp de la fotografia. Va ampliar després els seus coneixements tcnics a París, especialitzant-se més tard en el reportatge i el retrat fotogrfic.

Va comenar la seva carrera professional al 1968 a Barcelona collaborant amb l'agencia CIS en una poca en qu encara existia censura. La seva tasca com a fotgrafa de carrer aconsegueix més presncia a partir de 1975, d'acord amb la visibilitat que adquireixen els moviments socials després de la mort de Franco.

El seu treball grfic ha anat apareixent al llarg dels anys en diverses publicacions peridiques com Triunfo, Destino, Cambio 16, El País, Fotogramas o Qué Leer.

MILITNCIA I FOTOGRAFIA DE DEMANDA

Pilar Aymerich incorpora a la seva prpia praxi els plantejaments i reflexions feministes, una cosa realment inusitat en el panorama d'aquells anys a Espanya. Desenvolupa la seva prpia militncia i fotografia des de dins les principals accions i demandes del moviment (vagues, concentracions, manifestacions, etc.).

Les seves imatges suposen una deconstrucció radical de la prctica del fotorreporterisme modern: primer es barreja amb l'ambient, entén la situació i després la fotografia.

Ha collaborat en publicacions dedicades a dones catalanes com Montserrat Roig, Federica Montseny, Merc Rodoreda, Caterina Albert o Maria Aurlia Capmany i que han tingut el seu reflex en diverses exposicions. Des del 1974 ha collaborat en diversos programes de mitjans audiovisuals com TVE.

També ha fet una tasca pedaggica ensenyant fotografia als joves i a l'Institut d'estudis fotogrfics de Catalunya. Part de la seva obra fotogrfica la va adquirir el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia al 2018. Al 2005 va rebre la Creu de Sant Jordi.