Publicat 08/10/2014 13:35

Perejaume proposa connexions entre les avantguardes i el Barroc català al MNAC

El creador catalán Perejaume
EUROPA PRESS

"Més que veure coses noves, el que ens interessa és la connexió entre les coses", diu el creador

BARCELONA, 8 oct. (EUROPA PRESS) -

El creador Perejaume proposa connexions del Barroc popular català d'obres d'avantguardia a la mostra la 'Maniobra de Perejaume', que reuneix al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) al voltant de 130 peces d'una amalgama d'autors com Joan Amades, Marià Manent, Joan Miró, Antoni Tàpies, Joan Brossa, J.V.Foix, Salvador Dalí, Pablo Palazuelo, Joaquim Mir i Federico García Lorca.

Existeix un discurs simplista que nega l'existència d'un Barroc català, i el que ve precisament a reflexionar Perejaume a la mostra és que a Catalunya va existir un Barroc més popular i agrari, ha assenyalat el director del MNAC, Pepe Serra.

En l'exposició, molt intuïtiva i que fuig de criteris historiogràfics i academicistes, es poden veure "peces minúscules que revelen un potencial d'idees i connexió", ha subratllat el director, que ha xifrat en 240.000 euros el pressupost del treball, que es podrà veure fins l'11 de gener.

Es tracta d'una exposició un tant "densa, espessa i una mica forestal", que vol traçar una línia a l'horitzó on les obres fan un exercici de tacte entre elles, i es requereix de l'esforç de l'espectador per gaudir d'ella, han ressaltat Perejaume i el director del museu, Pepe Serra.

"La idea del tacte està molt present", i, no debades, l'exposició arrenca amb una sèrie de dibuixos de Miró el 1912, quan l'artista anava a classe de Francesc d'Assis Galí i va aprendre un mètode de Dalí per plasmar la realitat representada en la memòria a través d'una primera impressió del tacte, ha explicat el creador.

El director ha alabat el "domini insultant del llenguatge" del creador, al qual ha agraït enormement el que ha considerat un gran regal pel MNAC, que té pendent una revisió de l'art català durant el Barroc, i que amb aquest treball creix com museu al treballar amb un artista viu.

Perejaume, de qui només hi ha una obra molt petita a la mostra que Serra ha convidat a trobar, ha destacat: "Més que veure coses noves, el que ens interessa és la connexió entre les coses".

La mostra neix de la invitació de Serra de convertir en exposició l'assaig 'Mareperlers i ovaladors' (Ed.62/Enciclopèdia Catalana), llançat el 2013 i on l'artista relaciona barroc i avantguardes.

En paraules de Perejaume, aquesta és una mostra d'"aparellaments d'obres que revelen un baix camp persistent i discret" amb una especial atenció cap a les formes ovalades, d'origen tubular, bulbós, astronòmic o corporal.

ÉS UNA "FRASE LLARGA"

Les obres s'exposen desprotegides de marc per intentar establir relacions entre elles en una frase llarga que recorda l'escriptura assagística, han revelat Serra i Perejaume, que s'ha servit de dibuixos, pintures, objectes pràctics, textos literaris, documents meteorològics, estampes i jocs populars.

El creador observa a la mostra que la tecnologia recent és molt servil respecte a l'hegemonia de l'ull, quan l'ull no fa més que reclamar confort, distància i perspectiva, i la realitat del tacte permet la sensació d'una unió local amb el món: "Tocar és ser amb les coses, mentre que veure és separar-nos d'elles".

La majoria d'aparellaments d'obres propostes revelen el 'terrarisme', l'autarquia i la civilització camperola i ciutadana d'un sota camp pacient que les travessa i les sospesa, ha subratllat Perejaume, que ha agraït a les obres el seu esperit i disponibilitat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés