Publicat 10/03/2014 14:43

La Pedrera homenatja Colita amb una exposició antològica de la seva obra

Colita en la exposición 'Colita perquè sí!' en La Pedrera
EUROPA PRESS

BARCELONA, 10 març (EUROPA PRESS) -

La Pedrera ha rendit homenatge a la fotògrafa Colita amb l'exposició antològica de la seva obra, 'Colita perquè sí!', que reuneix un centenar d'obres --més projeccions i murals-- que immortalitzen grans figures de la cultura, com la bailaora Carmen Amaya i Gabriel García Márquez, i moments crucials dels últims 50 anys a Espanya i Barcelona.

La directora de Cultura de La Pedrera, Marga Viza, ha destacat aquest dilluns en roda de premsa que tot i que la fotògrafa ha exposat en diferents ocasions, mai se li havia fet "l'homenatge que es mereix", i la comissària de l'exposició, Laura Terré, ha afegit que la selecció de les obres ha estat difícil, doncs s'han hagut de descartar moltes fotos.

La mostra, que es podrà veure des d'aquest dimarts fins al 13 de juliol, arrenca amb murals dels seus negatius, que permeten comprendre millor la forma de treballar de l'autora, i que al seu torn envolten una paret amb fotografies personals que Colita tenia penjades a casa on surten els seus amics.

La fotògrafa ha inclòs les càmeres que ha utilitzat al llarg de la seva carrera, i ha explicat que la primera que va utilitzar va ser una Baquelita que li va regalar el seu pare, un enginyer que en comptes de regalar-li nines, li regalava màquines d'escriure, càmeres i guitarres, per la qual cosa li dóna les gràcies per criar-la "com si no fos una imbècil".

RETRATS

Colita ha destacat que mai va agafar encàrrecs que no volgués fer, i que com que li interessava la cultura i el periodisme, va fer molts retrats de persones importants del món de la cultura, com Dalí, Jaime Gil, i els integrants del grup Gauche Divine, entre d'altres.

De l'escriptora fa poc morta Anna Maria Moix, que també formava part del grup, n'ha inclòs dues fotografies, i ha explicat que no és un homenatge pòstum, sinó que Moix ja sabia que s'exposarien i fins i tot havia de fer un text per a l'ocasió, "però no va poder ser".

El seu primer encàrrec professional va ser com a fotògrafa del rodatge de la pel·lícula 'Els Tarantos', quan va tenir l'oportunitat de fotografiar la bailaora Carmen Amaya, que va quedar meravellada amb les seves fotografies i li va comprar retrats, el que la va convertir en la seva primera clienta.

Fotografiar els moments del rodatge de pel·lícules li va donar feina durant molt temps i li va ensenyar a entendre la llum, segons ha explicat la comissària, però Colita també va fer tasques periodístiques per a diverses publicacions.

Va documentar fets de la història contemporània com la Barcelona olímpica del 92 o moments de la transició que fins aleshores s'havien vetat, com el tracte deficient als malalts mentals als instituts psiquiàtrics, les manifestacions, la mort de Franco o les autolesions que es van causar els presos pertanyents al moviment Copel a la Model al 78, que demanaven amnistia general i unes millors condicions a les presons.

FEMINISTA DECLARADA

La fotògrafa s'ha declarat feminista un pilot d'ocasions, i la mostra ho corrobora al presentar retrats en els quals es mostra la dona amb rols diferents, en les que no se la capta com a víctima o com a ser que només pot aspirar a ser bonic, sinó que s'integra dins de la societat com a treballadora.

Colita és el sobrenom amb el qual es coneix la fotògrafa Isabel Steva Hernández, qui ha treballat amb altres figures de la imatge com Xavier Miserachs i que va formar part del grup d'artistes i intel·lectuals Gauche Divine.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés