Alliberen aigua de Sau a Susqueda (Girona) per proveir la població i reduiran la densitat de peixos
BARCELONA, 13 març (EUROPA PRESS) -
El pantà de Sau (Barcelona) es troba al 10% de capacitat, el nivell més baix des del 1990, segons han indicat fonts de l'ACA a Europa Press, i en el seu conjunt els embassaments de les conques internes catalanes es troben al 27,21% de capacitat actualment.
Així ho reflecteix l'última actualització aquest dilluns de l'informe de l'estat dels pantans de l'Agència Catalana de l'Aigua consultat per Europa Press, en què s'aprecia que l'any passat els embassaments de les conques internes estaven gairebé al doble, amb el 52,14%.
El pantà de Darnius Boadella es troba al 30,55% de capacitat --al 40,11% fa un any--; el de Sau al 10% --fa un any estava al 49,14%--; Susqueda al 39,10% --respecte al 58,06% del 2022--; la Baells al 25,79% --50,73% fa un any--; la Llosa del Cavall al 26,03% --49,45% l'any passat--; Sant Ponç al 38,49% --72,83% fa un any--; Foix al 75,87% --al 94,48% fa un any--; Siurana al 7,72% --respecte a un 30,00%--, i Riudecanyes al 8,79% --20,43% l'any passat--.
L'Agència Catalana de l'Aigua i la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural del Govern han informat que actualment s'alliberen 0,5 hectòmetres cúbics d'aigua al dia del pantà de Sau (Barcelona) al de Susqueda (Girona) per "preservar la qualitat de l'aigua" de la conca del Ter i garantir el proveïment a cinc milions de persones a causa de la sequera.
"MESURA EXTRAORDINÀRIA"
Es tracta d'una "mesura extraordinària", que es duu a terme de manera independent a l'estat d'excepcionalitat del sistema Ter-Llobregat, i s'adopta per preservar la qualitat de l'aigua de la conca del Ter --els pantans de Sau i Susqueda es gestionen de manera conjunta-- i poder garantir al màxim les demandes de la població, ha explicat la Conselleria d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural en un comunicat.
La derivació es mantindrà "sempre que no es produeixi un empitjorament de la qualitat de l'aigua", que pot venir provocat pel fenomen d'estratificació, que condiciona l'aïllament de la capa inferior d'aigua i reducció de l'oxigen, la qual cosa pot afectar la vida piscícola.
Amb aquesta mesura extraordinària, "es garanteix la qualitat i el màxim aprofitament dels volums d'aigua de tots dos pantans", amb l'objectiu prioritari de garantir el proveïment a la població de les comarques de Girona i de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, i s'afirma que el volum d'aigua que hi ha al pantà de Sau permetria proveir un milió de persones durant 3 mesos.
REDUCCIÓ DENSITAT PEIXOS
Dins aquesta actuació, i com a mesura preventiva que es durà a terme en cas de necessitat, aquest dilluns s'ha presentat el pla per reduir la densitat de peixos al pantà, "que es veuran amenaçats per la reducció del volum d'aigua".
Aquesta reducció de la densitat es farà retirant espècies del pantà de Sau per "evitar que es morin massivament a l'embassament i redueixin dràsticament la qualitat sanitària de l'aigua", ja que la reducció de volums de Sau pot comportar un descens de l'oxigen a l'aigua.
Els estudis de l'ACA han constatat que a Sau hi ha presents 10 espècies de peixos --9 de les quals exòtiques i una translocada, que no són pròpies d'aquesta conca-- i se'n preveu l'"extracció i el sacrifici", com requereix la normativa vigent relativa a les espècies exòtiques, que preveu l'obligació de sacrificar aquestes espècies per preservar la biodiversitat autòctona.
Els exemplars extrets d'espècies exòtiques es gestionaran a través de gestors de residus autoritzats, i es farà un control continuat de la qualitat de l'aigua.