BARCELONA 10 gen. (EUROPA PRESS) -
Neuròlegs de la Unitat d'Ictus de l'Hospital Vall d'Hebron de Barcelona han dissenyat un protocol que millora de forma considerable la detecció d'una de les principals causes de l'ictus greu, segons ha explicat aquest dimecres l'investigador Jorge Pagola.
El projecte, que publica la revista 'International Journal of Cardiology', ha utilitzat per dissenyar el protocol diagnòstic una armilla de tela que detecta la causa de l'ictus en un grup de pacients en els quals fins ara era desconeguda.
Segons Pagola, metge adjunt de la Unitat d'Ictus i investigador del VHIR, "en un de cada tres pacients que pateixen un ictus greu no s'aconsegueix detectar la causa", la qual cosa representa un risc de nova incidència de l'episodi, en no administrar-se la teràpia preventiva adequada.
"S'estima que, en la meitat dels casos, la causa és la fibril·lació auricular paroxística, un tipus d'arítmia que és molt complicada de detectar amb els protocols convencionals perquè apareix i desapareix", ha remarcat.
215 PACIENTS DURANT 30 DIES
Per a l'estudi amb el protocol dissenyat pels experts de Vall d'Hebron, el primer que es duu a terme a tot el món amb un Holter de tela, es va seleccionar un grup de 215 pacients que van portar l'armilla Holter de tela durant 30 dies.
En el marc del treball, es demanava al pacient portar el Holter com si fos una armilla, per sota de la roba, durant 30 dies, i a les dues setmanes i al final dels 30 dies havia d'acudir a l'hospital perquè els metges poguessin llegir la informació registrada i comprovar si presentava fibril·lació auricular paroxística.
Igualment, el pacient podia enviar aquesta informació directament des del Holter a través d'una aplicació en el seu telèfon mòbil, i els experts han constatat que "amb el textile wearable Holter es detecten fins el 20% dels casos d'aquest tipus de fibril·lació auricular, ja que en estar basat en una armilla sense adhesius no provoca irritacions en la pell i el compliment del pacient és molt més adequat".
Aquesta és una de les principals claus del protocol, ja que el fet que els pacients tolerin l'armilla durant 30 dies permet registrar un nombre més elevat de fibril·lacions auriculars i fer una lectura molt més fiable de les dades.
Segons Pagola, detectar la causa de l'ictus és fonamental per aplicar el tractament correcte: "Se sap que el tractament estàndard de l'ictus, que és aspirina 100 mil·ligrams cada dia, no és eficaç en el cas que l'accident cerebrovascular es degui a la presència de fibril·lació auricular paroxística".
I ha afegit que en aquest cas "és preferible optar per un anticoagulant oral clàssic o per un nou anticoagulant oral d'acció directa".
ESTUDI MULTICENTRIC
El treball s'emmarca en un projecte d'investigació multicèntric becat per l'Institut Carlos III que implementa una nova tècnica diagnòstica, que és l'armilla Holter de tela, per al seu ús en la pràctica clínica diària.
En el projecte han col·laborat les unitats d'Ictus de l'Hospital Clínic Universitari de Valladolid i els Hospitals Universitaris Virgen Macarena i Virgen del Rocío de Sevilla.