Publicat 13/12/2014 11:07

Naviliers espanyols creuen que l'administració no pot deixar en mans dels vaixells mercants el rescat d'immigrants

Buque Sarmiento de Gamboa del CSIC rescata a inmigrantes sirios
CSIC

"Cal que els països de la UE en el seu conjunt, facin front a aquest greu problema", assenyala la sotsdirectora d'ANAVE

MADRID, 13 des. (EUROPA PRESS) -

La sotsdirectora de l'Associació de Naviliers Espanyols, Elena Seco, ha manifestat que les administracions no poden girar l'esquena i deixar en mans dels vaixells mercants el "gravíssim problema" de la immigració, ja que les embarcacions tenen obligació de rescatar i auxiliar les persones en dificultats al mar.

En una entrevista amb Europa Press, Seco ha destacat l'actuació del vaixell del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) Sarmiento de Gamboa, que aquesta setmana ha rescatat al Mediterrani un grup d'immigrants.

La representant dels naviliers ha destacat que cada vegada són més grans els grups que es fan a la mar i "comencen a ser habituals els rescats amb més de 100 o 200 persones involucrades". D'aquesta manera, ha dit que "resulta summament difícil acomodar en un vaixell" que en la majoria dels casos tindrà una tripulació d'uns 10 a 15 persones i atendre aquestes persones adequadament. Per això, ha insistit que cal que els països de la Unió Europea en el seu conjunt, facin front a aquest problema i posin els mitjans necessaris per reconduir la situació.

Respecte a l'acció de les institucions europees, ha recordat que després de la tragèdia de Lampedusa a l'octubre del 2013, quan van morir 300 immigrants, es va crear el 'Grup Especial per al Mediterrani", i que després van llançar programes regionals per protegir els refugiats en països com Líbia i promoure l'admissió humanitària de refugiats.

Tot i això, ha subratllat que dels 28, "només 13" països participen en aquest programa per a refugiats el que segons la seva opinió demostra que el compromís comunitari "no és uniforme". També s'ha referit a la lluita contra les xarxes organitzades i el reforç de vigilància a les fronteres marítimes, en cooperació amb l'Agència Europea de Seguretat Marítima i el Centre de Satèl·lits de la UE, que ha permès localitzar i rescatar bots a la deriva amb immigrants a bord.

"Les xifres demostren que les accions preses fins ara no resulten suficients. Cal continuar treballant, cal aconseguir involucrar tots els països europeus i cal ser conscients que no es pot solucionar un problema d'aquest tipus sense la plena col·laboració dels països on embarquen aquests immigrants. La cooperació dels mateixos és essencial", ha apel·lat.

2014, UN ANY RÈCORD

D'altra banda, ha destacat que no existeixen estadístiques oficials comunitàries sobre el nombre de rescats que es produeixen tot i que tots els organismes coincideixen que el 2014 "s'estan batent tots els rècords al Mediterrani", on fins al novembre s'han conegut més de 3.400 morts i desenes de milers de rescats.

Sobre l'acció del vaixell Sarmiento de Gamboa ha valorat que es tracta d'una acció humanitària que el sector del transport marítim ha considerat sempre un deure.

Sobre aquesta qüestió, ha indicat que l'obligació humanitària de prestar auxili a les persones en perill en el mar està consagrada com a tal obligació en el dret marítim. Així està recollida tant per la Convenció de les Nacions Unides sobre el dret del Mar, com el Conveni SOLES de l'Organització Marítima Internacional, que estableixen que el capità d 'un vaixell en condicions de prestar ajuda està "obligat a acudir a tota màquina si té coneixement que hi ha persones en perill, sempre que pugui fer-ho sense greu risc per al vaixell, la seva tripulació o els seus passatgers, independentment de la nacionalitat o la condició jurídica d'aquestes persones".

En tot cas, ha aclarit que l'"única responsabilitat" del capità i la tripulació és mantenir la seguretat i, en la mesura del possible, la salut i benestar dels rescatats així com cooperar en el seu desembarcament segur. "En cap cas tenen l'obligació d'actuar o prendre mesures relacionades amb la condició jurídica d 'aquestes persones o sobre les seves eventuals peticions d'asil", ha comentat.

La sotsdirectora d'ANAVE ha manifestat que el 2014 està sent un any "especialment dramàtic" i que ja supera els registres del 2011, quan la guerra de Líbia va produir "xifres espectaculars". En concret, ha dit que aquest any han augmentat "dràsticament" el nombre de persones que es fan a la mar per arribar a Europa i, com a conseqüència, ha crescut el nombre d'incidents i rescats.

Finalment, sobre els vaixells que passen de llarg sense complir aquesta obligació de rescat, ha explicat que si un vaixell considera que per les seves característiques no pot prestar auxili o que pot fer-ho però posaria en perill el vaixell, els seus tripulants o passatgers, té l'"obligació d'anotar l'incident i les raons per les quals no va acudir al rescat en el seu diari de navegació". En cas que no ho facin o que les seves raons no tinguin suficient pes, "no existeixen qualificatius que permetin valorar aquesta lamentable actuació, que suposa a més un incompliment de les seves obligacions legals", segons Seco.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés