Actualitzat 28/09/2015 17:34

La NASA troba evidències d'aigua salada a Mart

MADRID, 28 Set. (EUROPA PRESS)

La NASA ha obtingut evidències de la presència d'aigua salada a Mart. Concretament, ha confirmat que aquest líquid és el causant dels coneguts com a solcs lineals (RSL), presents en les vessants dels cràters a les estacions més càlides del planeta.

Aquesta troballa, publicada per 'Nature Geoscience', i anunciada en roda de premsa pel director de ciència planetària de la NASA, Jim Green, s'ha produït a través de les observacions realitzades amb l'orbitador MRO de la NASA. Les seves imatges s'han estudiat amb CRISM, un espectròmetre d'imatge que permet identificar els minerals i altres compostos que hi ha en la superfície marciana.

MRO ha fet un seguiment d'aquests solcs durant anys, fet que ha permès determinar evidències "de sals hidratades" en "quatre localitzacions diferents" en les quals s'han format RSL. D'aquesta manera, aquests solcs "es deuen a l'activitat d'aigua salada", han confirmat els científics.

Les dades obtingudes per la nau mostren els RSL analitzats que es formen habitualment en les latituds mitjanes de l'hemisferi sud del planeta a l'estiu d'aquesta zona.

El fet que els RSL no estiguen tot l'any ha portat la NASA a determinar que es tracta d'un flux d'aigua líquida que s'estén com a conseqüència de l'arribada de les temperatures més càlides.

Els experts expliquen que encara no se sap l'origen d'aquesta aigua que forma els RSL, de fet, estranya entre els experts l'extrema aridesa a l'entorn d'aquests solcs.

S'estudia diverses possibilitats, com que l'aigua es formés en les capes subterrànies del planeta i que sortís després de la fusió del gel a l'estiu marcià, tot i que existeixen dades que tirarien a sota aquesta teoria.

De la mateixa manera, apunten que l'aigua es pugui formar a través del vapor d'aigua expulsat per l'atmosfera del planeta. En aquest cas tampoc és clar si Mart pot subministrar suficient vapor d'aigua cada any com per crear els RSL. Tampoc es descarta la presència d'un aqüífer.