Publicat 02/02/2018 14:55

Narcís Comadira treu "la llum de les tenebres" quotidianes en un nou poemari

Narcís Comadira
EUROPA PRESS

Assegura que la corrupció catalana "no és res" comparada amb la madrilenya

BARCELONA, 2 febr. (EUROPA PRESS) -

El poeta Narcís Comadira treu "la llum de les tenebres" quotidianes en el seu nou poemari 'Marea Negra' (Edicions 62), amb composicions que fotografien moments de la seva vida fetes els darrers cinc anys, i amb el qual tanca una trilogia dels últims 15 anys al costat de 'Llast' (2007) i 'Lent' (2012).

En roda de premsa aquest divendres, ha explicat que els temes del poemari i dels últims 15 anys passen per "l'envelliment, el país --Catalunya--, llengua i la situació cultural".

Ha detallat que el títol evoca una tècnica de gravat calcogràfic sobre planxa de metall, com l'aiguafort, que consisteix en guixar la planxa en diverses direccions i imprimir-la donant lloc a una taca absoluta.

Al seu parer aquest procés tracta de treure la llum de la foscor, ja que el que es dibuixa sobre la planxa és la llum, i la taca negra i tenebrosa és la vida quotidiana: "Amb el treball poètic intentem donar una mica de llum".

Ha avisat que no és un llibre planejat, sinó que és una reunió de composicions desordenades dels últims cinc anys, i que arrenca amb un epígraf pres de Mercè Rodoreda sobre el pas del temps.

El primer poema és una carta a l'hispanista italià i amic seu Giuseppe Grilli: "Li vaig fer aquest poema perquè es jubilava", i com a Comadira li agrada el gènere epistolar va recrear una carta al seu amic evocant fragments de la seva vida en comú.

Una segona part del poemari és la 'Petita Suite Toscana', amb poemes escrits en un viatge a la Toscana (Itàlia) al costat d'uns amics, amb versos, per exemple, sobre una tarda a Faltognano, un dia de pluja a Lucca, un dia en el museu de Marino Marini de Pistoia, un dia a Florència, una altra jornada al "triangle màgic" de Piero della Francesca integrat per Arezzo, Sansepolcro i Monterchi.

"Tracta sobre les vegades que he estat allà i dels meus estats d'ànim", ha concretat el poeta, que ha assenyalat que la majoria de poemes els va compondre 'in situ' en un viatge de fa quatre anys.

POEMES DIVERSOS

Una tercera part, '15 poemes diversos', són composicions escrites en diferents moments d'aquests cinc anys, com l'encàrrec 'Lletra anglesa', d'una associació de bibliòfils sobre la tipografia anglesa: "Mai se m'hauria acudit fer un poema de la lletra anglesa".

Un altre encàrrec va ser el del Palau de la Música Catalana perquè el compositor Albert Guinovart el musiqués per al tradicional concert de Sant Esteve com una nadala.

També hi ha notes polítiques, com l'esperançat 'El dia que no serà', en referència a una eventual independència de Catalunya --que va escriure abans de la declaració d'independència de la passada tardor--, i ha dit: "El dia va arribar, però va durar cinc minuts i no vaig tenir temps de sentir".

Comadira ha afegit que el dia després de l'1 d'octubre es va sentir força optimista perquè pensava que després de la força bruta arribaria un pal d'Europa a Espanya, però ha agregat: "He descobert que Europa és el mateix que Espanya: un grapat de corruptes en els quals ja no es pot confiar".

MONTSERRAT "INTEL·LECTUALMENT MOLT POTENT"

En aquest conjunt homogeni també hi ha un poema dedicat a Mallorca, un altre a l'hotel Almadrava de Roses, un altre dedicat a la seva estada com a monjo a Montserrat i especialment al difunt Jesús Plans, company d'aquella etapa de tres anys entre benedictins: "Jo tenia 20 anys i vaig tenir la sort de tenir professors magnífics de música, llatí, Sagrada Escriptura en el 62, quan Monsterrat era un nucli intel·lectual molt potent".

També ha recuperat un poema que va crear per a l'obra de teatre sobre una família pairal 'L'hort de les oliveres', del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), en la qual citava que tot està podrit a Catalunya, ja que ha relatat que ho va escriure en moments del cas Pujol i en referència a CDC i a la dreta catalana, "una corrupció que comparada amb la madrilenya no és res".

"El que ha robat la família Pujol és poc comparat amb la família dels Felipe González, els Joan Carles I, els Bárcenas, els Trillos, les Ratos, els Camps i els Zaplanas. És immens el paquet", ha dit, assegurant que això no justifica la corrupció dels Pujol.

Precisament, sobre la situació política a Catalunya, ha lamentat: "Estic molt trist perquè no hi ha dret que hi hagi gent a la presó innocent i a través d'un ús il·legal de la justícia", ha lamentat Comadira, que també està indignat perquè s'ha desvelat tal com és l'Estat.

Ha assenyalat la seva preocupació perquè no acaba de veure com tiraran endavant els polítics catalans en aquesta cruïlla en la qual "la senyora Santamaría els ha posat", en referència a la vicepresidenta del Govern espanyol.

Contingut patrocinat