Foto: EUROPA PRESS
MADRID, 4 Feb. (EUROPA PRESS) -
El pintor Paul Cézanne torna a Espanya 30 anys després de la seva última visita, que va ser a l'antic Museu Espanyol d'Art Contemporani (MEAC).
El Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid acull una retrospectiva des d'aquest dimarts fins al 18 de maig en què repassa la trajectòria d'un dels grans mestres del segle XIX i XX, considerat pare del moviment cubista.
'Site/Non-site' està composta per 58 pintures (49 olis i 9 aquarel·les) i és resultat d'un "difícil" treball, segons va explicar dilluns durant la presentació el director artístic del museu, Guillermo Solana, acompanyat de la baronessa Thyssen, Carmen Cervera.
L'objectiu era "no defraudar" les expectatives davant d'una exposició d'aquesta magnitud, explica Solana, que finalment ha reunit "grans obres" de Cézanne (1839-1906), entre les quals 'Banyistes' (1879-1882) i 'La muntanya Sainte-Victoire (1904), així com molts bodegons.
La mostra està dividida en cinc apartats; el primer, 'Retrat d'un desconegut', consta d'una sola peça, l'únic retrat que s'inclou en l'exposició i un dels últims treballs abans de la mort de l'artista.
El recorregut continua amb 'El revolt del camí', una via constant en les seves obres, ja que l'artista preferia els camins que s'adapten al paisatge que les carreteres modernes; i la tercera secció és 'Nus i arbres', altres dels seus motius habituals.
Però una de les imatges més populars de la seva producció pictòrica és la muntanya de Sainte-Victoire, una obsessió en la pintura de Cézanne que fins i tot va traslladar als seus bodegons; a més, en aquesta mostra, les seves diverses versions d'aquesta muntanya es reuneixen a l'apartat 'El fantasma de la Sainte-Victoire'.
La mostra es tanca amb 'Joc de construccions', que demostra com el pintor imposa en els seus paisatges una estructura simular a la de la superfície d'una taula: un primer pla vertical, un pla horitzontal i un altre vertical de fons.
BODEGÓ I PAISATGE
La retrospectiva es diu 'Site/Non-site', títol pres de l'artista de 'land art' Robert Smithson, per fer referència a dues dimensions del pintor: el seu treball a l'estudi i la seva activitat a l'aire lliure.
Les dues perspectives s'entrecreuen, de manera que s'observa un "terreny muntanyós" en l'estovalles dels seus bodegons, mentre que en les obres pintades a l'exterior es percep un ordre en els elements del paisatge com si es tractés d'una naturalesa morta.
"Aquesta connexió ens permet connectar obres sobre les quals no ens hem preguntat moltes vegades, i vincular-les amb altres. És una relació creuada entre l'estudi i l'aire lliure, el bodegó i el paisatge", ha explicat.
Però el diàleg entre les obres no es limita a les produccions del propi artista, sinó que també entren en joc en aquesta exposició peces d'autors coetanis i deixebles, com Georges Braque, Raoul Dufy, André Derain i André Lhote, entre d'altres.
Segons ha destacat Carmen Cervera, que recorda haver estat en l'exposició que es va produir al MEAC fa ja tres dècades, aquesta retrospectiva que s'inaugura "ha superat de sobres l'exposició de 1984" i hi ha hagut un enorme esforç i sacrifici, ha afegit.