Actualitzat 27/04/2015 14:51

El Museu Marès explora la mirada crítica de Maillol i el seu viatge a Grècia

La 'Mediterrània' de Maillol en el Museu Marès
Foto: EUROPA PRESS

Exposa la seva obra monumental més coneguda, la 'Mediterrània', i 23 peces de petit format

   BARCELONA, 27 Abr. (EUROPA PRESS) -

   El Museu Frederic Marès de Barcelona s'endinsa en la mirada "crítica i atrevida" de l'escultor català Aristides Maillol cap a l'obra grega amb l'exposició 'Maillol i Grècia', que segueix el viatge per l'arxipèlag que va emprendre l'artista el 1908 i inclou la seva obra mestra, la 'Mediterrània', ha explicat aquest dilluns en roda de premsa el director del museu, Josep Maria Trullén.

   L'exposició podrà veure's a partir d'aquest dilluns i fins al 31 de gener i també mostra 23 peces de petit format --incloses sis terracotes--, documentació inèdita sobre el viatge de l'escultor --dietaris, llibretes d'esbossos i fotografies-- i dos olis de l'artista.

   "La 'Mediterrània' és una obra 'augural', que va obrir el segle XX escultòric" trencant amb l'impressionisme del francès Auguste Rodin, investigant sobre la forma pura i recuperant la tridimensionalitat de les obres, ha valorat el comissari Àlex Susanna, que ha qualificat aquesta ruptura com una gran gesta.

   Les peces de la mostra daten des del 1896 fins al 1937 i inclouen obres com 'Eva amb la poma' --no vista fins ara, procedent d'una col·lecció particular--, o la model de cames cap a dalt de la terracota 'Dina', i la majoria han estat cedides per la Fundació Dina Vierny-Museu Maillol de París (França).

   En les figures poden veure's al·lusions mitològiques però prescindint de la narrativa, acostant-se a l'abstracte a nivell conceptual i amb un tractament formal arquitectònic que observava les línies en el seu conjunt, ha descrit el comissari, també director de l'Institut Ramon Llull (IRL).

ESTÀTUES DAVANT DEL MAR

   Maillol ha criticat amb gosadia obres com l''Auriga' de Delfos, que segons la seva opinió "naufraga en el detallisme i manca de les grans línies" --pel que ha estat deplorat per estudiosos italians--, mentre que ha alabat l'escultura arcaica per les seves formes llises i arquitectòniques, ha citat Susanna.

   "No vaig a Grècia per aprendre, vaig per veure estàtues davant del mar", va escriure l'escultor, com mostren les cites dels dietaris reflectides en l'exposició que ajuden a comprendre la seva concepció escultòrica.

   El comissari ha explicat que el viatge va servir Maillol per reafirmar el seu estil escultòric, que ja tenia clar, i "va llegir de manera heterodoxa i hipercrítica la tradició escultòrica hel·lènica", amb una mirada al passat que ha comparat amb l'interès de Picasso per l'art africà i el de Gauguin per Oceania.

   Durant el periple, que va durar cinc setmanes, Maillol va disposar de la companyia del comte i mecenes alemany Harry Kessler i de l'escriptor vienès Hugo von Hofmannsthal, dels quals es mostren també escrits.

   Maillol, nascut a Banyuls de la Marenda (Rosselló, França), es va reinventar com a escultor als 40 anys, després de provar amb la pintura i els tapissos, i a Catalunya només ha comptat amb dues exposicions fins ara, una el 1970 i una altra el 2009, a La Pedrera.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés