Actualitzat 22/10/2014 13:30

Municipis barcelonins hauran de crear zones 'lliures de contaminació' per a nens

Recurso para contaminación, vistas
Foto: EUROPA PRESS

També hauran de canviar els parquímetres perquè els vehicles ecològics paguin menys

BARCELONA, 22 Oct. (EUROPA PRESS) -

 El nou pla de qualitat de l'aire aprovat fa poc pel Govern per lluitar contra l'elevada concentració de partícules contaminants preveu que els ajuntaments de l'Àrea Metropolitana de Barcelona amb més de 100.000 habitants creïn zones 'lliures de contaminació', on ubicar escoles i serveis infantils, amb l'objectiu de "protegir els nens i evitar que respirin tant d'aire brut".

   Ho han explicat aquest dimecres a la Comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament el secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat, Josep Enric Llebot, i la directora general de Qualitat Ambiental, Maria Assumpta Farran, que han traslladat als grups parlamentaris els punts clau del pla, que es preveu que es desplegui al llarg del 2016.

   Farran ha concretat que el pla també insta aquests consistoris a canviar els parquímetres "perquè reconeguin els vehicles que contaminen i els que no, que pagaran menys", així com a reforçar els punts de recàrrega de vehicles elèctrics i de gas natural i liquat.

   Ha destacat que el pla se centra en els tres sectors responsables de l'"elevadíssima" contaminació de l'aire, especialment a l'Àrea Metropolitana de Barcelona: el transport terrestre, causant del 50% de les partícules, el transport marítim i aeri, del 25%, i la indústria, del 25% restant.

   "És urgent un canvi de model de mobilitat perquè el ciutadà respira aire brut però també ho emet", ha explicat Farran, que ha destacat que el pla és molt ambiciós a l'impuls de la mobilitat sostenible, a través de nombroses accions d'incentiu de l'ús del transport públic i de penalització de l'ús de vehicles contaminants.

PORTS I AEROPORTS

   Ha concretat que per reduir la contaminació que prové dels ports i aeroports es potenciarà l'ús de gas liquat per als vaixells i de comprimit per als vehicles terrestres, als quals se'ls aplicarà bonificacions en les taxes, i s'incrementaran els punts de recàrrega.

   A més, per rebaixar les emissions de les indústries, el pla preveu més inspeccions en les indústries catalanes que més contaminen, el 20% del total, i menys controls en les quals ho fan menys, que representen un 40%, així com la implantació d'un permís d'emissió atmosfèrica i el reforç de la xarxa de seguiment d'emissions.

   En casos d'episodis d'alerta per contaminació ambiental --des del 2011 s'han declarat sis--, el pla desenvolupa un paquet de mesures de xoc: descomptes del 40% en el transport públic, increment del 25% en el preu dels peatges i a les zones verdes i blaves d'aparcament, i modulació de la velocitat a 90 quilòmetres per hora.

   Farran ha admès que el pressupost del pla és "molt petit" i que gairebé la totalitat dels recursos es destinen a desenvolupar la tecnologia que ha de permetre la implantació de la velocitat variable a les carreteres catalanes.

PROCEDIMENTS SANCIONADORS

   Llebot ha lamentat que Catalunya té uns índexs de contaminació "massa alts, tot i que es van reduint a poc a poc", i ha destacat que la Comissió Europea ha iniciat dos expedients informatius per la mala qualitat de l'aire que respiren els ciutadans de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

   Un d'ells és per haver superat moltes vegades l'acumulació de partícules contaminants entre el 2005 i el 2007: "Podem presentar al·legacions fins l'11 de desembre i, si Europa considera que no són suficients, enviarà el cas al Tribunal d'Estrasburg.

   L'altre expedient va ser comunicat el mes de juny passat i se centra en la superació dels límits de concentració de diòxid de nitrogen des del 2010: "A més de per aquests casos, cal un pla d'actuació ambiciós perquè la ciutadania és cada vegada més conscient de la importància de la qualitat de l'aire".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés