Actualitzat 03/06/2021 16:34

El MNAC uneix Catalunya i el Japó en una exposició sobre els ceramistes Artigas i Hamada

L'exposició 'Els colors del foc. Hamada-Artigas', del Museu Nacional d'Art de Catalunya (Mnac).
EUROPA PRESS

Mostra l'amistat entre dos dels ceramistes més destacats del segle XX

BARCELONA, 3 juny (EUROPA PRESS) -

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) uneix Catalunya i el Japó en una exposició sobre els ceramistes Josep Llorens Artigas i Shöji Hamada, 'Els colors del foc. Hamada-Artigas', que es podrà veure a partir d'aquest divendres i fins al 3 d'octubre.

Ho han explicat en una roda de premsa el director del museu, Pepe Serra, i el comissari de l'exposició, Ricard Bru, al costat del director de la Fundació Josep Llorens Artigas, Isau Llorens, i el ceramista i escultor Joan Gardy Artigas, net i fill del ceramista català, respectivament.

L'exposició explica per primer cop la història d'amistat i fascinació entre dos dels ceramistes més importants del segle XX, amb una obra que van admirar artistes com Joan Miró.

Ho fa tractant la ceràmica amb la mateixa dignitat que les altres arts i mostrant tota la seva potència: "La ceràmica és fang, aigua i foc", ha subratllat Serra.

Bru ha explicat que volien que l'exposició tingués poques peces --n'hi ha un total de 140--, però que fossin les millors i "parlessin per si mateixes".

PUNTS DE CONTACTE I DIFERÈNCIES

Segons ha explicat Bru, els dos artistes treballaven de maneres diferents: Artigas tractava cada peça amb molta delicadesa, "com si fossin úniques i diferents", mentre que Hamada les sacsejava amb força.

No obstant això, tots dos buscaven que les seves peces fossin expressives i treballaven amb molta llibertat suprimint tota decoració superficial: "Tots dos anaven al que és essencial", ha dit Joan Gardy Artigas.

Artigas va ser un dels primers ceramistes catalans que es va acostar a la ceràmica d'Àsia Oriental, i hi va incorporar el seu equilibri harmònic, simple i depurat, però sense renunciar a les tradicions pròpies.

Al seu torn, Hamada, declarat Tresor Nacional Vivent pel Govern japonès el 1955, no signava mai les seves obres perquè considerava que eren fruit de la seva mà i de la naturalesa, el foc i la terra, i que contenien tot el pòsit d'una tradició artesanal.

MINGEI

A tots dos els preocupava la pèrdua de la pràctica artesanal, forjada pels valors estètics de la tradició, a causa de la producció de la ceràmica industrial.

En aquest sentit, coincidien amb els membres fundadors del moviment japonès Mingei, que buscava valorar l'artesania popular.

Des del 1950, el moviment va tenir una gran difusió a Catalunya gràcies principalment a Artigas i a l'escultor Eudald Serra, baules "fonamentals" en les relacions entre Catalunya i el Japó.

La mostra ha estat organitzada conjuntament per la Fundació Josep Llorens Artigas i el MNAC, que han anunciat que publicaran les memòries d'Artigas amb textos inèdits.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés